Związek pomiędzy depresją a bezsennością

Jeśli masz depresję, jednym z najbardziej obezwładniających objawów może być brak snu. Oto, jak zakończyć cykl depresji i bezsenności.

 

Bez wątpienia depresja i bezsenność często śpią się w jednym łóżku. Rzeczywiście, w wielu opublikowanych badaniach stwierdzono związek między depresją a bezsennością, a bezsenność jest typowym objawem depresji.

 

Najnowsze badanie wykazało, że u osób cierpiących na „krótki sen” (śpiących mniej niż sześć godzin każdej nocy) poziom nasilenia depresji jest wyższy niż u tych, którzy śpią od sześciu do dziewięciu godzin. Ale co przychodzi pierwsze: niespokojny sen czy niespokojny umysł?

 

Depresja i bezsenność mogą mieć te same szlaki neuronalne w mózgu, a oba te zjawiska mogą być związane z zaburzeniami rytmu organizmu. Jak wynika z badań, bezsenność i depresja mogą występować, gdy cykl snu i czuwania jest zaburzony. Oto niektóre z wyników istotnych badań nad bezsennością i depresją:

 

  • Bezsenność nasila się, gdy występuje w połączeniu z depresją.
  • Jednym z najczęstszych objawów depresji jest bezsenność.
  • Bezsenność może być jednym z początkowych objawów depresji – i pierwszym objawem, który powraca, gdy osoba cierpiąca na depresję w przeszłości, znów do niej wraca.
  • Osoby cierpiące na bezsenność są dziesięciokrotnie bardziej narażone na wystąpienie depresji niż osoby, które śpią dobrze.

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Związek między bezsennością a depresją

 

Oto kilka refleksji na temat wzajemnego oddziaływania bezsenności i depresji:

 

  • Bezsenność może mieć negatywny wpływ na jakość życia danej osoby i przyczyniać się do rozpaczy.
  • Nieprzespane noce mogą nasilać ponure myśli i wywoływać depresję.
  • Bezsenność może zmieniać chemię mózgu w taki sposób, że powoduje depresję.
  • Bezsenność może być wczesnym sygnałem ostrzegawczym przed zmianą rytmu organizmu, która może prowadzić do depresji.

 

Zmiany w funkcjonowaniu neuroprzekaźnika serotoniny mogą prowadzić do rozwoju depresji. Zakłócenia snu mogą mieć wpływ na system stresu organizmu, zaburzając rytm okołodobowy i zwiększając ryzyko depresji.

Na szczęście osoby leczone na poważną depresję często zgłaszają poprawę jakości snu.

 

Jak sobie radzić z bezsennością i depresją?

 

Pierwszą rzeczą, którą należy zrozumieć, jest rozróżnienie między rzeczywistą depresją a zwykłym uczuciem przygnębienia lub smutku. Objawy depresji to ciągły smutek, zamartwianie się, poczucie rozpaczy i utrata zainteresowania wcześniej cenionymi czynnościami. Ta choroba nastroju wpływa na całe życie, w tym na pracę, jedzenie, myślenie i sen.

 

W przypadku wystąpienia objawów depresji, w tym bezsenności, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem. Zarówno depresja, jak i bezsenność są stanami uleczalnymi. Podczas leczenia poniższe strategie mogą pomóc w radzeniu sobie z depresją i bezsennością:

 

  • Zapewnij sobie spokojne i przyjemne środowisko do spania. Twoja sypialnia powinna służyć głównie do spania, a nie do rozmawiania przez telefon, pisania SMS-ów czy oglądania telewizji.
  • Zwróć się o pomoc do rodziny i przyjaciół. Poinformuj ich, że sen jest kluczowym aspektem Twojego powrotu do zdrowia i poproś, aby Ci nie przeszkadzali.
  • W miarę możliwości utrzymuj regularny rytm snu. Codziennie kładź się spać i wstawaj o tej samej godzinie.
  • Opracuj harmonogram snu. Przed położeniem się do łóżka wykonuj kojące czynności, takie jak czytanie lub kąpiel. Oglądanie wiadomości w późnych godzinach nocnych nie jest kojącym rytuałem.
  • Codziennie uprawiaj ćwiczenia fizyczne. Ćwiczenia fizyczne łagodzą smutek i mogą zapewnić zdrowe zmęczenie, co prowadzi do komfortowego snu.
  • Jeśli to możliwe, codziennie wychodź wcześnie na światło dzienne. Pomaga to w ustawieniu zegara biologicznego.
  • Jeśli nie możesz zasnąć, wstań. Zamiast leżeć w łóżku i patrzeć w sufit, wstań z niego i wykonuj spokojne czynności, aż poczujesz senność.
  • Unikaj popołudniowych drzemek, a także kawy i alkoholu. Alkohol może pomóc w zasypianiu, ale nie pozwoli Ci zasnąć.

 

Gdy ma się depresję, nocne leżenie bezsenne może pogorszyć samopoczucie, a także może być częścią błędnego koła, które pogłębia depresję. Jeśli doświadczasz objawów depresji o dowolnej porze dnia i nocy, skonsultuj się z lekarzem lub specjalistą w dziedzinie zdrowia psychicznego. Pierwszym krokiem jest podjęcie leczenia depresji i zrozumienie, jak radzić sobie z nocnym smutkiem – jest to istotny element tego leczenia.

Przewiń do góry