Problemy ze snem i bezsenność u seniora

Bezsenność jest powszechnym zaburzeniem snu polegającym na niemożności zaśnięcia lub utrzymania się w stanie snu, gdy jest ku temu okazja. U osób cierpiących na bezsenność występuje również nadmierna senność w ciągu dnia oraz inne zaburzenia funkcji poznawczych w czasie czuwania, które są bezpośrednio związane z brakiem snu. U ludzi może występować bezsenność pojawiająca się na początku snu, która powoduje trudności z zasypianiem, lub bezsenność podtrzymująca sen, która powoduje problemy z utrzymaniem snu.

 

Według najnowszych szacunków, na bezsenność cierpi 10-30% dorosłych. Osoby w wieku 60 lat i starsze są bardziej podatne na bezsenność, co może być spowodowane różnymi czynnikami. Osoby starsze są bardziej narażone na choroby medyczne i psychologiczne, które wywołują objawy bezsenności, a także na inne zaburzenia snu, w tym zaburzenia oddychania w czasie snu czy zespół niespokojnych nóg. Nasze wewnętrzne zegary, cykle snu i czuwania również mogą się zmieniać wraz z wiekiem, wpływając na długość i jakość snu. Co więcej, niektóre leki stosowane w leczeniu objawów chorób wieku podeszłego mogą powodować zaburzenia snu.

 

Starzenie się a sen

Z wiekiem jakość naszego snu zazwyczaj ulega pogorszeniu. Ludzie mają tendencję do krótszego snu i częstszego budzenia się po zaśnięciu. Opóźnienie snu, czyli czas potrzebny na zaśnięcie, również może wzrosnąć. Według niektórych badań, przeciętny człowiek traci 27 minut snu każdej nocy na każdą dekadę po przekroczeniu wieku średniego.

 

Spadek jakości i długości snu jest związany z wewnętrznymi mechanizmami pomiaru czasu w organizmie. Ponieważ organizm nie radzi sobie z sygnałami okołodobowymi tak dobrze, jak kiedyś, osoby starsze mogą kłaść się spać i wstawać o wcześniejszej porze.

 

Wraz z wiekiem zmienia się także architektura naszego snu. Typowy cykl snu składa się z czterech faz. Występują dwie fazy „lekkiego” snu bez szybkich ruchów gałek ocznych (NREM), jedna faza „ciężkiego” lub „wolnofalowego” snu NREM oraz jeden okres snu z szybkimi ruchami gałek ocznych (REM), po czym cykl rozpoczyna się od nowa. Z badań polisomnograficznych wynika, że osoby starsze mają mniejszy udział snu wolnofalowego NREM i REM niż ich młodsi koledzy. Powoduje to, że osoby starsze są bardziej podatne na wybudzenia w ciągu nocy, a także wpływa na ich poranne samopoczucie, jeśli chodzi o świeżość i czujność.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Rozpoznawanie i diagnozowanie bezsenności u osób starszych

Bezsenność i starzenie się często idą ze sobą w parze. Podczas gdy wiele osób starszych ma problemy ze snem w wyniku naturalnych zmian w rytmie okołodobowym i cyklu sen-budzenie, diagnoza bezsenności musi spełniać określone kryteria. Osoba cierpiąca na bezsenność musi wykazywać przynajmniej jeden z poniższych objawów, a jednocześnie mieć wystarczająco długi czas trwania snu i dość przyjemne środowisko snu:

 

  • Trudności z zasypianiem lub utrzymaniem snu
  • Budzenie się wcześniej niż zamierzano
  • Uczucie niechęci do położenia się do łóżka o rozsądnej godzinie
  • Trudności z zasypianiem bez pomocy opiekuna

 

Bezsenności muszą towarzyszyć zaburzenia funkcjonowania w ciągu dnia. Możliwe objawy to nadmierna senność w ciągu dnia, znużenie i złe samopoczucie, zaburzenia nastroju i drażliwość oraz trudności ze skupieniem uwagi. Osoby cierpiące na bezsenność częściej uczestniczą w wypadkach samochodowych, a wiele z nich cierpi w sytuacjach społecznych i rodzinnych.

 

Jeśli objawy te występują co najmniej trzy razy w tygodniu i trwają co najmniej trzy miesiące, u pacjenta można zdiagnozować bezsenność przewlekłą. Do tego czasu choroba ta jest klasyfikowana jako bezsenność krótkotrwała.

 

Ustalenie przyczyn bezsenności u osób starszych ma kluczowe znaczenie dla postawienia dobrej diagnozy. Bezsenność pierwotna odnosi się do objawów bezsenności, które rozwijają się samoistnie, natomiast bezsenność wtórna powstaje w wyniku choroby podstawowej o podłożu medycznym lub psychologicznym, która powoduje utratę snu. Objawy bezsenności są takie same, niezależnie od tego, czy chorobę uznaje się za pierwotną czy wtórną. Aby jednak wyleczyć bezsenność wtórną, pacjenci muszą najpierw zająć się chorobą podstawową, która powoduje problemy ze snem.

 

Leczenie bezsenności u osób starszych

Pierwszym krokiem w leczeniu uporczywej bezsenności u osób starszych jest często edukacja dotycząca snu i lepsza higiena snu. Lekarz doradzi pacjentowi, w jaki sposób stworzyć i utrzymać zdrowe środowisko snu w sypialni. Idealna sypialnia jest ciemna i cicha, a temperatura w niej nie przekracza 20 stopni Celsjusza. Łóżko powinno służyć tylko do spania, a nie do wykonywania innych czynności, takich jak praca czy granie w gry wideo. W najcieplejszych miesiącach roku przydatny może być klimatyzator. Lekarze będą również zachęcać do częstych ćwiczeń fizycznych i zdrowej diety, odradzając jednocześnie używki, takie jak kawa i papierosy.

 

Inne niefarmakologiczne metody mogą pomóc w łagodzeniu objawów bezsenności u seniorów, którzy nie mają dostępu do leków na receptę. Oto kilka przykładów:

 

  • Kontrola bodźców: Strategia ta opiera się na założeniu, że pacjenci powinni kłaść się spać dopiero wtedy, gdy są wyczerpani, a pozostawanie w łóżku może być szkodliwe dla dobrego snu. Jeśli dana osoba pozostanie w łóżku przez 20 minut bez zasypiania, powinna wstać i zająć się czymś innym, dopóki nie poczuje się ponownie zmęczona. Powinna także unikać odpoczynku w ciągu dnia i zobowiązać się do wstawania o tej samej porze każdego ranka.

 

  • Ograniczenie snu: Wielu osobom cierpiącym na bezsenność zaleca się prowadzenie dzienniczka snu, w którym zapisują, ile czasu spędzają śpiąc i nie śpiąc, jak długo zajmuje im zasypianie każdej nocy i inne istotne tendencje. Na podstawie zapisów z dziennika snu pacjenta lekarz może zalecić ograniczenie czasu spędzanego w łóżku każdej nocy do czasu poprawy efektywności snu. Stosunek czasu snu do czasu czuwania w łóżku każdej nocy jest określany mianem efektywności snu. Kiedy dana osoba może spać przez co najmniej 90% czasu spędzonego w łóżku, może zacząć chodzić spać wcześniej.

 

  • Terapia poznawczo-behawioralna: Terapia poznawczo-behawioralna w przypadku bezsenności pomaga seniorom zidentyfikować negatywne nastawienie i fałszywe wyobrażenia na temat snu oraz zastąpić je bardziej wykształconym i radosnym sposobem myślenia.

 

  • Terapia jasnym światłem: Dla seniorów, którzy kładą się spać i wstają dość wcześnie, wieczorna ekspozycja na jasne światło może pomóc im pozostać na nogach nieco dłużej i zasnąć o późniejszej porze.

 

Jeśli te niefarmakologiczne metody nie przyniosą skutku, lekarz może zalecić leki nasenne. Wybór optymalnego leku na bezsenność dla osób starszych wymaga wielu przemyśleń i uwagi. Niektóre leki, w tym benzodiazepiny (BZD) i leki niebenzodiazepinowe, mają działanie hipnotyczne i mogą zwiększać ryzyko upadku u osób starszych. Leki te wiążą się również ze znacznym ryzykiem tolerancji, uzależnienia i odstawienia, a klinicyści powinni brać pod uwagę inne leki, aby uniknąć szkodliwych interakcji.

 

Inne leki na bezsenność stwarzają mniej zagrożeń, ale nadal należy je stosować ostrożnie. Niektóre leki zwiększają senność poprzez interakcję z naturalnymi hormonami organizmu. Można również przepisać leki przeciwhistaminowe dostępne bez recepty.

 

Przed wypróbowaniem jakichkolwiek farmakologicznych lub niefarmakologicznych metod leczenia bezsenności należy zawsze skonsultować się z lekarzem.

 

Inne zaburzenia snu częste u seniorów

Oprócz bezsenności, badania wykazały, że seniorzy częściej cierpią na inne problemy ze snem. Wielu pacjentów w podeszłym wieku cierpi zarówno na bezsenność, jak i inne problemy ze snem, co komplikuje podejście do leczenia. Poniżej podano przykłady zaburzeń snu, które są powszechne wśród osób starszych:

 

  • Zaburzenia snu związane z rytmem okołodobowym

Zaburzenia snu związane z rytmem okołodobowym występują, gdy rytm okołodobowy danej osoby nie jest zsynchronizowany ze środowiskiem zewnętrznym. Ponieważ systemy biologiczne, które regulują rytm okołodobowy, słabną z wiekiem, osoby starsze są bardziej podatne na te choroby.

 

Zaawansowane zaburzenie fazy snu i czuwania jest częstsze u osób starszych. Osoby z tym zaburzeniem zwykle czują się zmęczone wczesnym wieczorem, między godziną 19 a 21, i naturalnie budzą się między godziną 3 a 5 rano. Nawet jeśli kładą się spać później niż zwykle, ich cykl snu i czuwania powoduje, że budzą się dość wcześnie. W przypadku niektórych osób starszych, aby rozwiązać te problemy, można stosować wieczorne naświetlania. Korzystne może być także wprowadzenie regularnej rutyny snu.

 

Innym przykładem są zaburzenia rytmu snu i czuwania, które częściej występują u osób cierpiących na choroby neurologiczne i neurodegeneracyjne, w tym chorobę Parkinsona i Alzheimera. Choroba ta charakteryzuje się fragmentarycznymi wzorcami snu, które nie odpowiadają typowemu 24-godzinnemu cyklowi dzień-noc.

 

Chociaż suplementy melatoniny mogą być stosowane w leczeniu zaburzeń rytmu okołodobowego snu u osób młodszych, lekarze powinni zachować ostrożność przed przepisywaniem tego rodzaju terapii pacjentom w podeszłym wieku.

 

  • Problemy z oddychaniem związane ze snem

Problemy z oddychaniem związane ze snem, takie jak obturacyjny bezdech senny i centralny bezdech senny, są bardzo powszechne wśród osób starszych. Problemy te są bardzo częste u osób starszych przebywających w domach opieki cierpiących na demencję. Otyłość, spożywanie alkoholu i palenie tytoniu mogą z czasem przyczynić się do rozwoju tych chorób.

 

Seniorzy, którzy cierpią na problemy z oddychaniem podczas snu, często głośno chrapią, co może powodować nocne przebudzenia i uczucie nadmiernej senności w ciągu dnia. Uważa się, że inne problemy medyczne, takie jak zastoinowa niewydolność serca, zawał serca i udar mózgu, są czynnikami predysponującymi do wystąpienia tych chorób.

 

Wiele osób starszych cierpiących na bezdech senny jest leczonych metodą ciągłego dodatniego ciśnienia powietrza (CPAP), w której pacjenci śpią, otrzymując powietrze pod ciśnieniem przez maskę do oddychania. Osoby regularnie stosujące terapię CPAP rzadziej chrapią i rzadziej mają epizody bezdechu w ciągu nocy.

 

  • Zespół niespokojnych nóg i okresowe ruchy kończyn

Okresowe ruchy kończyn to mimowolne, powtarzające się ruchy rąk i nóg, które występują częściej niż 15 razy na godzinę snu. Zespół niespokojnych nóg to choroba neurologiczna charakteryzująca się nadmierną chęcią poruszania nogami, podczas gdy reszta ciała pozostaje nieruchoma. Oba te zaburzenia mogą powodować nocne pobudzenia, które mogą prowadzić do epizodów przebudzenia i zmęczenia następnego dnia. Według badań, częstość występowania tych chorób niemal podwaja się wraz z wiekiem.

 

Wiele młodszych osób cierpiących na zespół niespokojnych nóg lub okresowe ruchy kończyn potrzebuje leków do leczenia swoich dolegliwości. Interwencja u osób starszych może być trudniejsza, zwłaszcza jeśli przyjmują one obecnie inne leki lub cierpią na wcześniejsze choroby.

 

  • Zaburzenia zachowania podczas snu REM

Sen REM to czas, kiedy ludzie najczęściej śnią. Pacjenci z zaburzeniem zachowania podczas snu REM, w przeciwieństwie do innych dorosłych, będą fizycznie odgrywać swoje sny. Może to obejmować gwałtowne ruchy, które narażają osobę śpiącą i jej współmałżonka na niebezpieczeństwo odniesienia obrażeń fizycznych.

 

Wykazano, że zaburzenie to rzadko występuje u starszych mężczyzn. Problem ten powiązano również ze zwyrodnieniowymi zaburzeniami neurologicznymi, takimi jak choroba Parkinsona i otępienie z ciałami Lewy’ego.

 

 Z drugiej strony, osoby cierpiące na RBD mogą podjąć działania zabezpieczające, poprawiając bezpieczeństwo środowiska, w którym śpią. Zamykanie okien, kładzenie materaca na podłodze i usuwanie z sypialni potencjalnie niebezpiecznych przedmiotów to możliwe środki ostrożności.

 

Ile snu potrzebują seniorzy?

Aby czuć się dobrze wypoczętym i uważnym następnego dnia, typowy senior potrzebuje od siedmiu do dziewięciu godzin snu każdej nocy. Bezsenność i inne problemy ze snem mogą poważnie zakłócić Twoją rutynę snu. Jeśli masz problemy ze snem, wypróbuj jedną z poniższych metod, aby zapewnić sobie wystarczającą ilość odpoczynku i obudzić się wypoczętym:

 

  • Ustal sztywne godziny kładzenia się do łóżka i czuwania oraz przestrzegaj ich – nawet w weekendy lub podczas podróży.

 

  • Unikaj drzemek w porze poprzedzającej pójście do łóżka. Jeśli potrzebujesz szybko zasnąć, staraj się zaplanować je rano lub wczesnym popołudniem.

 

  • Stwórz rutynę, która pomoże Ci się wyciszyć każdej nocy. Pomocne może być czytanie lub słuchanie kojącej muzyki.

 

  • W sypialni unikaj korzystania z gadżetów elektronicznych, takich jak telewizory, telefony komórkowe czy laptopy. Gadżety te emitują niebieskie światło, które może utrudniać zasypianie.

 

  • Utrzymuj w sypialni przyjemną, regulowaną temperaturę i niskie natężenie światła.

 

  • Ćwiczenie w ciągu dnia jest w porządku, ale unikaj ćwiczeń na trzy godziny przed snem.

 

  • Kofeina nie powinna być spożywana późnym popołudniem lub wieczorem.

 

  • Alkohol nie powinien być stosowany jako środek ułatwiający zasypianie. Alkohol ma właściwości uspokajające, ale w rzeczywistości może zakłócać sen.

 

Jeśli mimo tych środków ostrożności nadal masz problemy z początkiem lub długością snu, może to oznaczać, że cierpisz na zaburzenia snu. Należy skonsultować się z lekarzem w celu określenia i leczenia tego zaburzenia na podstawie historii choroby.

 

Przewiń do góry