Lęk a bezsenność

Lęk charakteryzuje się napięciem i zmartwieniem. Zdarza się to każdemu w pewnym momencie. Jeśli jednak czujesz się tak często, możesz mieć problem z lękiem. Może on wywoływać silne ataki, które powodują przyspieszenie akcji serca, wzrost ciśnienia krwi, uczucie gorąca lub zawroty głowy. Lęk może mieć także wpływ na sen.

 

Bezsenność występuje wtedy, gdy pacjent ma trudności z zaśnięciem lub utrzymaniem snu. Bezsenność przewlekła występuje wtedy, gdy takie problemy pojawiają się co najmniej trzy razy w tygodniu przez ponad trzy miesiące. Może ona ostatecznie zwiększać podatność na rozwój innych problemów zdrowotnych, takich jak zaburzenia lękowe.

 

Związek między lękiem a bezsennością

Ciągły niepokój w ciągu dnia często przenosi się na noc. Może to powodować „nadpobudliwość psychiczną”, która nie pozwala zasnąć.

 

Kiedy już w końcu zaśniesz, problem lękowy może sprawić, że nie zaśniesz wystarczająco długo, by poczuć się w pełni wypoczętym. Lęk porównuje się do systemu alarmowego organizmu, który pomaga zachować bezpieczeństwo i uchronić się przed potencjalnie szkodliwymi okolicznościami. Jeśli jednak ten alarm włącza się cały czas i bez wyraźnego powodu, jak to ma miejsce w przypadku stanów lękowych, może to uniemożliwić uzyskanie odpowiedniego głębokiego snu.

 

Wszystko to może prowadzić do niepokoju związanego z niemożnością zaśnięcia lub uzyskania wystarczającej ilości snu. A to może nasilać lęk.

 

Naukowcy odkryli również dowody na to, że uporczywe niedobory snu mogą mieć wpływ na samopoczucie psychiczne. Jak wynika z badań, osoby cierpiące na obturacyjny bezdech senny, który powoduje częste budzenie się w nocy, częściej cierpią na problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak lęk, zaburzenia paniczne i depresja.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Czy mogę cierpieć bezsenność lub zaburzenia lękowe?

Bezsenność przewlekłą określa się jako trudności z zasypianiem lub utrzymaniem snu co najmniej trzy razy w tygodniu przez ponad trzy miesiące. Z drugiej strony, zaburzenia lękowe są trudniejsze do zidentyfikowania.

 

Inne objawy zaburzeń lękowych, oprócz utrzymującego się napięcia, niepokoju i trudności z zasypianiem, to m.in:

 

  • Unikanie okoliczności, które wywołują niepokój
  • Nerwowość i pobudzenie
  • Poczucie zbliżającego się niebezpieczeństwa
  • Przyspieszone bicie serca lub oddech
  • Nadmierne pocenie się lub drżenie
  • Trudności z koncentracją uwagi
  • Problemy z trawieniem

Skonsultuj się z lekarzem, jeśli doświadczasz tych objawów lub jeśli poziom lęku znacząco zmienił Twój styl życia, przeszkadza w pracy zawodowej lub szkolnej. Jeśli pojawią się myśli samobójcze lub myśli o samookaleczeniu, należy zadzwonić pod numer 112.

 

Co możesz zrobić?

Zarówno lęk, jak i problemy ze snem są uleczalne.

 

Jeśli cierpisz na zaburzenia lękowe, lekarz może skierować Cię do specjalisty z zakresu zdrowia psychicznego. Prawie na pewno zaleci on leki, metody relaksacyjne i terapię poznawczo-behawioralną, które pomogą zrozumieć i regulować emocje i zachowanie.

 

Jeśli pacjent cierpi na przewlekłą bezsenność, terapia będzie zależeć od tego, co jest jej przyczyną. Badanie polisomnograficzne, często nazywane badaniem snu, może czasem pomóc w ustaleniu przyczyny. Częścią takiego podejścia mogą być leki, terapia i nauka dobrych praktyk w zakresie snu.

 

Możesz także pomóc przerwać cykl zamartwiania się i bezsenności, wykonując następujące czynności:

 

  • Regularne ćwiczenia fizyczne.
  • Należy praktykować medytację.
  • Przed pójściem do łóżka należy słuchać spokojnej muzyki.
  • Lista rzeczy do zrobienia powinna być uporządkowana pod względem priorytetów i oddelegowana.

 

 

Przewiń do góry