Jakie są skutki bezsenności?

Zwykle traci się kilka godzin snu w przeddzień ważnej prezentacji lub rozmowy kwalifikacyjnej. Tak samo jak pozostawanie na nogach z powodu wypicia zbyt dużej ilości kawy. Jeśli jednak zrobiłeś wszystko, by utrzymać normalny cykl snu, a mimo to noc w noc nie możesz zasnąć, być może cierpisz na bezsenność.

 

Bezsenność nie jest niczym normalnym ani zwyczajnym – ta niszcząca życie choroba snu może nie zawsze mieć konkretną, dającą się wyjaśnić przyczynę, ale jej straszliwy wpływ na zdrowie i jakość życia jest oczywisty jak słońce.

 

Czym dokładnie jest bezsenność?

Najprościej rzecz ujmując, bezsenność to problem ze snem, który powoduje, że ludzie śpią mniej. Objawia się ona na wiele sposobów: możesz tracić sen, ponieważ nie możesz zasnąć. W takim przypadku mamy do czynienia z tak zwaną „bezsennością początkową”. Z drugiej strony, niektóre osoby tracą sen nie dlatego, że nie są w stanie zasnąć, ale dlatego, że nie są w stanie utrzymać snu.

 

Osoba cierpiąca na „bezsenność podtrzymującą” budzi się wielokrotnie w ciągu nocy i za każdym razem nie śpi przez dłuższy czas. Inną metodą kategoryzacji bezsenności jest czas jej trwania. W przypadku szczęśliwców bezsenność może trwać tylko kilka dni lub tydzień. Bezsenność ostra często pojawia się w wyniku traumatycznego wydarzenia lub znaczącej zmiany w stylu życia. Z kolei bezsenność przewlekła charakteryzuje się objawami trwającymi dłużej niż miesiąc i to właśnie wtedy skutki braku snu stają się naprawdę niepokojące.

 

Wpływ bezsenności na organizm

Bez snu układy biologiczne organizmu cierpią z powodu braku odpoczynku – odpoczynku, który jest niezbędny do odświeżenia i naprawy różnych układów, aby mogły one skutecznie funkcjonować. Nie tylko będziesz się czuł słabiej niż zwykle, ale także Twój organizm stanie się bardziej podatny na różne zaburzenia, z których niektóre mają charakter przewlekły. To tylko kilka z dolegliwości fizycznych, które może powodować bezsenność.

 

  • Problemy z sercem i naczyniami krwionośnymi

Nawet podczas snu serce nigdy nie jest w stanie spoczynku. Mimo to, utrata snu może mieć wpływ na funkcjonowanie serca. Osoby cierpiące na bezsenność są bardziej narażone na choroby serca, a nawet na zbyt wysokie ciśnienie krwi. Bezsenność zwiększa także prawdopodobieństwo wystąpienia udaru mózgu, który ma miejsce, gdy przepływ tlenu i krwi do mózgu zostaje przerwany z powodu pęknięcia lub zablokowania naczynia krwionośnego.

 

  • Osłabienie układu odpornościowego

Gdy śpisz mniej, Twój układ odpornościowy ma mniej czasu na uzupełnianie niedoborów zwalczających infekcje limfocytów T, przez co jesteś bardziej podatny na powszechne infekcje. Każda godzina snu jest ważna dla Twojego układu odpornościowego; sen krótszy niż siedem godzin niemal trzykrotnie zwiększa ryzyko zachorowania na grypę.

 

  • Otyłość

Niedobór snu związany z bezsennością może zaburzać metabolizm, który reguluje tempo, w jakim organizm przetwarza kalorie z posiłków na energię. Niedobór snu może skutkować utrzymującym się wysokim poziomem kortyzolu, który ma bezpośredni wpływ na tempo przemiany materii, prowadząc do jego spowolnienia w celu oszczędzania energii. Może to skutkować otyłością i innymi zaburzeniami związanymi z wagą.

 

  • Skraca się średnia długość życia.

To, czy jest to wynikiem wyżej wymienionych problemów zdrowotnych, czy też odrębną konsekwencją, która może wystąpić nawet u osób, które nie doświadczyły żadnego z innych fizycznych skutków zdrowotnych, jest nadal przedmiotem badań naukowych. Pewne jest, że bezsenność przewlekła skraca przewidywaną liczbę lat życia – prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci wzrasta aż o 97% u osób cierpiących na bezsenność przewlekłą. Istnieją podstawy, by podejrzewać, że skrócenie średniej długości życia wynika częściowo z emocjonalnych skutków bezsenności, które mogą być równie poważne, jeśli nie bardziej, niż konsekwencje medyczne.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Co niedobór snu robi z Twoim mózgiem i zdrowiem psychicznym?

Niedobór snu zaburza funkcjonowanie mózgu, wpływając na nastrój i sprawiając, że stajesz się podatny na depresję i inne choroby związane z nastrojem. Bezsenność często powoduje depresję i złość.

 

  • Twoje życie towarzyskie a bezsenność

Nieprzyjemny nastrój spowodowany brakiem snu sprawia, że chcesz się ukryć przed światem. Nic dziwnego – bezsenność ma zazwyczaj negatywny wpływ na życie towarzyskie. Odczytywanie znaków społecznych staje się trudniejsze niż zwykle, co może prowadzić do wielu nieporozumień. Związki są często napięte, gdy jedna z osób cierpi na bezsenność, ponieważ osoba pozbawiona snu staje się znacznie bardziej niestabilna emocjonalnie i szybko się denerwuje, co zwiększa prawdopodobieństwo sporów i konfliktów. Stres społeczny, na który jest się narażonym, dodatkowo obciąża psychikę, powodując narastanie napięcia i niepokoju.

 

  • Depresja i bezsenność

Brak możliwości spania w nocy pogłębia już i tak nagromadzone złe nastroje, co prowadzi do nieustannego pogarszania się stanu zdrowia psychicznego. W ciężkich sytuacjach objawia się to chorobami psychicznymi, które charakteryzują się halucynacjami, paranoją i pogorszeniem pamięci. Mogą też pojawić się inne przewlekłe choroby psychiczne, takie jak depresja, zaburzenia dwubiegunowe i zaburzenia lękowe.

 

W jednym z badań brytyjskich, przeprowadzonym wśród młodych ludzi, odkryto, że przewlekły niedobór snu powodował utrzymywanie się objawów dyskomfortu psychicznego, takich jak halucynacje i smutek, ale objawy te ustępowały, gdy zwiększała się ilość snu. Wyniki te podkreślają poważne konsekwencje bezsenności, ale pokazują też, że istnieje nadzieja na leczenie tych zaburzeń psychicznych. Potrzeba promowania dobrego samopoczucia psychicznego jest dziś pilniejsza niż kiedykolwiek, biorąc pod uwagę, jak rozległe i subtelne mogą być szkody, które – choć nie zagrażają bezpośrednio życiu – mogą być śmiertelne.

 

Jak bezsenność wpływa na produktywność

Niemal trudno jest pracować z powodzeniem bez snu, ale bezsenność nie tylko zmniejsza zdolność do wykonywania pracy. Po pierwsze, utrata produktywności jest znaczna – badania wykazały, że osoba cierpiąca na bezsenność jest dwa razy bardziej bezproduktywna niż osoba, która nie cierpi na tę chorobę. Ponadto bezsenność ma dwojaki wpływ na produktywność w miejscu pracy. Bezsenność obniża produktywność bezpośrednio poprzez upośledzenie zdolności koncentracji, ale powoduje także pośredni spadek produktywności z powodu zaburzeń psychicznych spowodowanych brakiem snu.

 

Oprócz ciągłego zmęczenia i trudności ze skupieniem się, bezsenność ma bardzo duży wpływ na życie. Oczywiście, możesz być skoncentrowany przez godzinę, pijąc dużo kawy, ale na dłuższą metę to nie zadziała. Bardzo ucierpi na tym Twoje zdrowie fizyczne i emocjonalne, i nie będziesz w tym osamotniony. Jak już wcześniej wspomniano, brak snu może siać spustoszenie w relacjach międzyludzkich, osłabiając zdolność oceny sytuacji i temperament, a nierozsądne decyzje podejmowane w stanie zmęczenia mogą mieć daleko idące konsekwencje.

 

Nie da się tego obejść – musisz się wyspać. Twój organizm potrzebuje snu, aby być zdrowym, zwalczając krótkotrwałe dolegliwości i zapobiegając przewlekłym. Twój umysł potrzebuje snu, aby utrzymać stres i zmartwienia na wodzy, co pozwoli Ci zapobiegać chorobom depresyjnym i utrzymać dobry nastrój. Jeśli nie wysypiasz się, nie możesz pracować tak efektywnie w pracy – nie tylko jesteś mniej wydajny, ale także bardziej podatny na błędy, z których niektóre mogą być kosztowne lub szkodliwe. Walka z bezsennością ma zasadnicze znaczenie, a sposób leczenia zależy od przyczyny bezsenności.

 

Pozbywanie się bezsenności

Pierwszym krokiem w pokonywaniu bezsenności jest ocena własnego stylu życia i próba określenia przyczyn tego problemu. Czy masz nieregularny rytm snu? Czy zbyt dużo pracujesz przed snem? Czy zażywasz jakieś leki, które mogą zakłócać Twój sen? Zrozumienie przyczyn może pomóc w podjęciu najlepszej decyzji dotyczącej pokonania bezsenności. Jeśli masz słabe nawyki związane ze snem, w pokonaniu bezsenności może pomóc Ci wprowadzenie doskonałej higieny snu. Utrzymanie regularnego cyklu snu, zsynchronizowanie cyklu snu z typowymi godzinami dnia i nocy oraz unikanie niebieskiego światła z urządzeń cyfrowych przed snem to kilka prostych strategii, które pomogą Ci to osiągnąć.

 

Jeśli nie możesz ustalić, co jest przyczyną bezsenności, najlepszym rozwiązaniem są leki wydawane na receptę. Lekarze mogą przepisać leki nasenne lub suplementy melatoniny w celu długotrwałego złagodzenia objawów bezsenności, ale należy pamiętać, że mogą one nasilić istniejące wcześniej choroby psychiczne. Niektóre leki mogą upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, jak na przykład Xanax, który leczy zarówno stany lękowe, jak i bezsenność. Niemniej jednak wszystkie terapie farmakologiczne należy stosować oszczędnie i z zamiarem traktowania ich jako terapii krótkoterminowych.

 

Jedyną długoterminową, zdrową strategią leczenia przewlekłej bezsenności jest zadbanie o to, by wybory życiowe były tak skonstruowane, by choroba nigdy się nie rozwijała. Wszystko sprowadza się do dostosowania stylu życia w taki sposób, by sen stał się najwyższym priorytetem. Ostatnią wskazówką, która może pomóc w walce z bezsennością, jest włączenie do codziennej rutyny umiarkowanej ilości ćwiczeń fizycznych – wykazano, że wysiłek fizyczny związany z umiarkowanymi ćwiczeniami pomaga lepiej spać.

Przewiń do góry