Jakie są rodzaje bezsenności?

Może się zdarzyć, że będziesz się czasem wiercić i przewracać, budzić się w środku nocy lub zbyt wcześnie rano. Choć czasami jest to częste, może wskazywać na bezsenność, jeśli występuje regularnie.

 

Bezsenność to powszechny problem ze snem, który u każdego człowieka objawia się inaczej. Bezsenność może być oznaką stanów lękowych lub depresji, może też rozwijać się samoistnie, bez żadnych ukrytych problemów medycznych. Istnieje kilka form bezsenności, a ich rozpoznanie może pomóc w zrozumieniu, co można z nią zrobić.

 

Czym dokładnie jest bezsenność?

Bezsenność jest definiowana jako przewlekły problem z początkiem, czasem trwania, konsolidacją lub jakością snu.

 

Zasadniczo jest to stan snu, który utrudnia zasypianie lub utrzymanie snu. Często powoduje zmęczenie po przebudzeniu, obniżony poziom energii w ciągu dnia, zły nastrój i obniżoną wydajność w pracy lub szkole. Z czasem może także prowadzić do problemów ze zdrowiem fizycznym.

 

To zaburzenie snu może być związane z innym problemem medycznym lub może stanowić główny problem.

 

Objawy bezsenności to m.in:

 

  • trudności z zasypianiem
  • budzenie się w środku nocy
  • zbyt wczesne budzenie się rano
  • uczucie senności w ciągu dnia
  • sen Cię nie regeneruje
  • drażliwość w ciągu dnia
  • problemy z koncentracją
  • zwiększona liczba błędów lub wypadków

 

Depresja, lęk, przewlekły ból, rak, cukrzyca, choroby serca, astma, bezdech senny, choroba refluksowa przełyku (GERD) i zaburzenia czynności tarczycy należą do chorób medycznych związanych z bezsennością.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Najczęstsze rodzaje bezsenności

Bezsenność może występować przez krótki okres czasu lub trwać tygodniami i miesiącami.

 

Bezsenność (ostra)

Wiele osób w pewnym momencie swojego życia może spotkać się z bezsennością ostrą lub krótkotrwałą. Bezsenność krótkoterminowa może trwać kilka dni lub do trzech miesięcy.

 

Często jest ona wywołana przez zewnętrzny stresor w życiu człowieka, taki jak traumatyczne przeżycie, problemy w małżeństwie lub związku, stres finansowy i zawodowy lub nadużywanie substancji. Ostatnio epidemia COVID-19 spowodowała, że wiele osób doświadcza krótkotrwałego stresu i bezsenności.

 

W miarę radzenia sobie z problemami, które są przyczyną ciężkiej bezsenności, objawy mogą ustąpić samoistnie. Dlatego tak ważne jest, aby włączyć radzenie sobie ze stresem do rutyny przed snem. Jeśli jednak krótkotrwała bezsenność będzie się utrzymywać, może przejść w bezsenność przewlekłą.

 

Bezsenność przewlekła

Bezsenność przewlekła jest definiowana przez długotrwały wzorzec trudności w zasypianiu. Przewlekła bezsenność jest definiowana jako występowanie objawów przez co najmniej trzy noce w tygodniu przez okres dłuższy niż trzy miesiące.

 

Wiele przypadków uporczywej bezsenności ma charakter wtórny, co oznacza, że są one spowodowane inną dolegliwością lub efektem ubocznym. Winnych jest wiele czynników leżących u podłoża, takich jak niespójne wzorce snu lub złe nawyki związane ze snem, podstawowe problemy zdrowotne, niektóre leki oraz zaburzenia psychiczne, takie jak depresja i lęk.

 

Przewlekła bezsenność jest czasem głównym problemem, co oznacza, że nie jest spowodowana inną chorobą. Przyczyny przewlekłej bezsenności nie są znane, ale może się do niej przyczyniać długotrwały stres, nieprzyjemne emocje, zmęczenie spowodowane podróżą samolotem i praca zmianowa.

 

Przewlekła bezsenność może mieć również wpływ na funkcjonowanie serca, mózgu i innych narządów organizmu. Bezsenność może zwiększać ryzyko wystąpienia pewnych zaburzeń zdrowotnych lub pogarszać stan już istniejących. Zaburzenia te obejmują trudności w oddychaniu, problemy kardiologiczne i myśli samobójcze. Jeśli bezsenność nie pozwala Ci zasnąć, możesz być bardziej narażony na wystąpienie takich problemów, jak wysokie ciśnienie krwi i otyłość.

Inne objawy bezsenności

Jeśli pacjent porozmawia o swojej bezsenności z lekarzem, najprawdopodobniej zostanie ona zaklasyfikowana do kategorii lęku przewlekłego lub ostrego, jak opisano powyżej. Jednak oprócz rozpoznania „ostrego” lub „przewlekłego” bezsenność może należeć do jednej z poniższych grup. Te podtypy mogą pomóc w ustaleniu podstawowej przyczyny bezsenności.

 

Bezsenność spowodowana brakiem snu

Bezsenność na początku snu charakteryzuje się trudnościami z zasypianiem, niezależnie od tego, kiedy położysz się do łóżka. Możesz się rzucać i obracać, zmieniać ubrania lub koce, regulować temperaturę w pokoju i robić inne rzeczy, a mimo to nadal nie możesz zasnąć. Nawet po półgodzinnym leżeniu w łóżku większość osób z bezsennością na początku snu nie jest w stanie zasnąć.

 

Trudności z zasypianiem mogą być spowodowane różnymi czynnikami zewnętrznymi, w tym presją życia, głośnym i hałaśliwym otoczeniem, niewłaściwą higieną snu, zjedzeniem obfitego posiłku przed snem, a nawet brakiem odpowiedniej aktywności fizycznej.

Tę formę bezsenności definiuje się jako niemożność przespania całej nocy. Zazwyczaj wiąże się to z budzeniem się w środku nocy i niemożnością powrotu do snu przez co najmniej 20-30 minut.

 

Przyczyny bezsenności związanej z utrzymaniem snu są podobne do przyczyn bezsenności związanej z początkiem snu, przy czym pewną rolę mogą odgrywać także ciężkie sny.

 

Przebudzenia we wczesnych godzinach porannych

Choć wielu specjalistów uważa, że jest to raczej element utrzymywania snu niż rodzaj bezsenności, odnosi się to do budzenia się rano wcześniej niż zwykle. Niewystarczająca ilość snu może mieć szkodliwy wpływ na nastrój i zdolności poznawcze w ciągu dnia.

 

Depresja i przewlekłe wczesne budzenie się mają ze sobą istotny związek. Inne problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak lęk lub zaburzenia paniczne, również mogą zakłócać sen.

Bezsenność współwystępująca

W tym przypadku bezsenność współwystępuje z innym problemem fizycznym lub psychicznym. Lęk, smutek, problemy żołądkowo-jelitowe i dyskomfort fizyczny to częste choroby towarzyszące. Bezsenność może mieć także dwukierunkowy związek z niektórymi z tych samych czynników. Oznacza to, że pewne zaburzenia nasilają bezsenność, a bezsenność nasila objawy tych chorób.

 

Większość przypadków bezsenności należy do tej kategorii, ponieważ zazwyczaj zawsze istnieje jakiś problem leżący u podstaw bezsenności. Z kolei bezsenność pierwotna występuje wtedy, gdy nic nie wskazuje na to, że u podłoża bezsenności leżą jakieś zaburzenia medyczne lub psychiatryczne.

 

Problemy zdrowia psychicznego a bezsenność

Bezsenność współwystępująca jest często spowodowana zaburzeniami psychicznymi. Prawie połowa wszystkich przypadków bezsenności współwystępuje z depresją, stresem i zmartwieniami.

 

Podobnie jak w przypadku wielu innych rodzajów współwystępującej bezsenności, istnieje dwukierunkowy związek między bezsennością a chorobami, w tym lękiem i depresją. Bezsenność jest czymś więcej niż tylko oznaką problemów ze zdrowiem psychicznym. Jak wynika z najnowszych badań, bezsenność może także przyczyniać się do rozwoju zaburzeń psychicznych.

 

Na przykład, choć zmartwienia mogą utrudniać zasypianie, bezsenność może zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń lękowych.

 

Leczenie bezsenności

Złagodzenie problemów z bezsennością jest często tak proste, jak wprowadzenie kilku zmian w stylu życia. Jeśli cierpisz na zaburzenia snu, możesz uzyskać skuteczną ulgę dzięki specjalistycznym technikom leczenia, a także lekom wydawanym na receptę lub bez recepty.

 

Bezsenność i terapia poznawczo-behawioralna (CBT-I)

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) to oparta na dowodach naukowych metoda leczenia, która przekazuje pacjentom techniki pomagające im radzić sobie z objawami chorób psychicznych, takich jak lęk i depresja. Jest ona jednak często przepisywana jako pierwsza linia terapii dla osób cierpiących na uporczywą bezsenność.

 

Celem CBT-I jest opanowanie lub usunięcie nieprzyjemnych myśli lub czynności, które zakłócają higienę snu. Techniki takie jak kontrola bodźców mają na celu przeprowadzenie pacjenta przez proces ustalania regularnych godzin kładzenia się do łóżka lub wychodzenia z pokoju, jeśli nie może on zasnąć przez 20 minut. Można także stosować metody relaksacyjne, aby pomóc pacjentowi w wyciszeniu się przed snem i osiągnięciu stanu psychicznego sprzyjającego zdrowemu zasypianiu.

 

Dla pacjenta CBT jest procesem aktywnym, wymagającym stosowania w codziennym życiu technik, które poznał podczas regularnych sesji terapeutycznych.

 

Można skonsultować się z lekarzem specjalistą, aby ustalić, czy CBT-I jest skutecznym sposobem leczenia ostrej lub przewlekłej bezsenności.

 

Zmiany w stylu życia

Jeśli cierpisz na rzadką bezsenność, być może uda Ci się wprowadzić kilka zmian w swoim trybie życia. Komputery, telewizory, gry wideo, telefony komórkowe i inne urządzenia wyświetlające obraz tuż przed snem mogą zakłócać Twój rytm snu.

 

Ogranicz czas spędzany przed ekranem, wyłączając urządzenia elektroniczne co najmniej 30 minut przed pójściem do łóżka. Podobnie, możesz starać się poprawić swoje środowisko snu, utrzymując je w ciszy, ciemności i chłodzie.

 

Ważne jest także zachowanie zdrowych wzorców snu. Należy dążyć do ustalenia regularnego cyklu sen-budzenie i kłaść nacisk na to, by spać od siedmiu do dziewięciu godzin. Zaleca się także unikanie picia kawy pod koniec dnia.

 

Leki

Chociaż benzodiazepinowe leki uspokajające mogą być stosowane jako środki nasenne w leczeniu krótkotrwałej bezsenności, z czasem mogą stać się nawykowe.

 

W rzadkich sytuacjach lekarze mogą przepisać leki przeciwdepresyjne, aby pomóc osobom z depresją, lękiem lub innymi zaburzeniami nastroju w radzeniu sobie z bezsennością. Leki przeciwdepresyjne są mniej uzależniające niż benzodiazepiny. Stosując leki przeciwdepresyjne w leczeniu bezsenności, lekarze starają się leczyć podstawową przyczynę bezsenności – lęk i depresję.

 

Ze względu na dwukierunkowy związek między chorobami psychicznymi a bezsennością, niektóre osoby cierpiące na obie te choroby mogą odkryć, że leki przeciwdepresyjne mogą im pomóc w radzeniu sobie z nimi.

 

Podsumowanie

Bezsenność jest powszechnym problemem związanym ze snem, który charakteryzuje się trudnościami z zasypianiem lub utrzymaniem snu. Choć każdy od czasu do czasu podrzuca i przewraca się, bezsenność jest problemem bardziej przewlekłym, który nieleczony może mieć konsekwencje zarówno emocjonalne, jak i fizyczne.

 

Bezsenność dzieli się na dwa rodzaje: ostrą i przewlekłą. Bezsenność ostra jest często wywoływana przez duże zmiany lub wydarzenia życiowe i zwykle ustępuje po usunięciu stresu. Bezsenność przewlekła trwa dłużej niż trzy miesiące i często jest powikłaniem innej choroby psychicznej lub fizycznej.

 

Bezsenność na początku snu, bezsenność związana z utrzymaniem snu, bezsenność związana z wczesnym budzeniem się i współwystępująca bezsenność to wszystkie podtypy bezsenności, przy czym ta ostatnia stanowi prawie wszystkie przypadki.

Przewiń do góry