Jakie są objawy bezsenności?

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych problemów ze snem jest bezsenność, która charakteryzuje się trudnościami z zasypianiem lub utrzymaniem snu. W niniejszym artykule wyjaśniono bezsenność oraz omówiono jej pochodzenie, objawy i możliwości leczenia.

 

Bezsenność definiuje się jako trudności z zasypianiem lub utrzymaniem snu. Może ona dotyczyć kogoś przez krótki okres czasu, np. kilka nocy lub wiele tygodni. W niektórych przypadkach problem ze snem jest uporczywy, trwający miesiącami lub latami.

 

Rodzaje bezsenności

Istnieją dwa podstawowe rodzaje bezsenności: pierwotna i wtórna. Jeśli zaburzenie snu jest klasyfikowane jako pierwotne (lub bezsenność idiopatyczna), nie jest ono spowodowane ani związane ze stanem chorobowym, problemem psychicznym lub lekami. Z kolei bezsenność wtórna jest spowodowana stanem chorobowym, który zakłóca sen, takim jak POChP lub przewlekły ból.

 

Przyczyny bezsenności

W innych przypadkach przyczyna trudności z zasypianiem nie zawsze jest oczywista. W innych okolicznościach może być jednak oczywiste, co jest przyczyną trudności z zasypianiem lub utrzymaniem snu. Poniżej wymieniono niektóre z najczęściej występujących przyczyn.

 

  • Problemy medyczne: Niektóre schorzenia mogą utrudniać uzyskanie odpowiedniej ilości snu. Na przykład POChP, choroba refluksowa przełyku i zastoinowa niewydolność serca mogą utrudniać zasypianie. Czynniki fizyczne nie są jednak główną przyczyną. Stres, zmartwienia i smutek to przykłady problemów psychologicznych i emocjonalnych, które mogą nie pozwalać Ci zasnąć w nocy. Problemy ze snem, takie jak zespół niespokojnych nóg (RLS), mogą często utrudniać zasypianie.

 

  • Leki: Skutki uboczne niektórych leków mogą również utrudniać zasypianie. Niektóre osoby mogą mieć trudności z zasypianiem podczas stosowania leków przeciwdepresyjnych z grupy SSRI, inhibitorów ACE lub beta-blokerów. Leki na rozedmę płuc, wysokie ciśnienie krwi i alergie mogą potencjalnie powodować zaburzenia snu. Ważne jest także, aby zdawać sobie sprawę, że każdy reaguje na leki w inny sposób. Nawet lek, który nie powinien wywoływać problemów ze snem, może je wywoływać u niektórych osób.

 

  • Zaburzenia rytmu okołodobowego: Każdy z nas ma normalny cykl snu i czuwania. Rytm okołodobowy większości ludzi polega na spaniu w nocy i czuwaniu w ciągu dnia. Zakłócenie tego rytmu może być przyczyną zaburzeń snu. Praca po godzinach i przekraczanie stref czasowych to dwie rzeczy, które mogą zaburzać rytm okołodobowy.

 

  • Czynniki środowiskowe: Nasze otoczenie może czasem utrudniać zasypianie. Większość osób lepiej śpi w zimnym, ciemnym i cichym otoczeniu. Jeśli Twoja sypialnia nie sprzyja zasypianiu, może się okazać, że nie śpisz lub budzisz się wielokrotnie w ciągu nocy.

 

Czynniki, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia bezsenności

Bezsenność może dotknąć każdego w dowolnym momencie życia. Jednak pewne zmienne mogą zwiększać ryzyko. Na przykład kobiety są bardziej podatne na tę chorobę niż mężczyźni. 

 

Większe ryzyko występuje także u osób powyżej 60. roku życia, co prawdopodobnie wynika ze zmian nawyków związanych ze snem w miarę starzenia się. Kolejnym czynnikiem ryzyka jest niespójna rutyna snu. Na przykład, jeśli kładziesz się spać o różnych porach lub pracujesz na różne zmiany, co przerywa Twoje typowe godziny snu, istnieje większe prawdopodobieństwo, że nabawisz się tego problemu.

 

Objawy bezsenności

 

  • Senność w ciągu dnia
  • Drażliwość
  • Problemy z koncentracją 
  • Zmęczenie 
  • Problemy z koncentracją

 

Nasilenie objawów również może być różne. Zaburzenia snu mają charakter kumulacyjny, co oznacza, że im dłużej się utrzymują, tym poważniejsze mogą być objawy. Na przykład, jeśli nie prześpisz dobrze nocy, następnego dnia możesz czuć się wyczerpany. Jeśli jednak nie wysypiasz się przez tydzień lub miesiąc, objawy braku snu mogą być bardziej dotkliwe.

 

Leczenie bezsenności

Sposób leczenia może się różnić w zależności od przyczyny. Na przykład leczenie podstawowej choroby medycznej może również prowadzić do wyleczenia. Ponadto, jeśli winna jest określona recepta, korzystna może być zmiana leku na inny.

 

W pewnych okolicznościach do leczenia, zwłaszcza krótkoterminowego, można stosować leki dostępne bez recepty lub na receptę. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) może również pomóc niektórym osobom w pokonaniu bezsenności poprzez zmniejszenie niepokoju i skupienie się na myślach, które powodują problemy ze snem.

 

Metody samopomocy w leczeniu bezsenności

W niektórych przypadkach do poradzenia sobie z problemem ze snem mogą wystarczyć środki samopomocy. Przestrzeganie tych nieopartych na lekach kroków jest doskonałym początkiem radzenia sobie z problemami ze snem.

 

Sugestie dotyczące leczenia bezsenności:

 

  • Prowadź dzienniczek snu. Rozważ prowadzenie dziennika snu przez kilka tygodni. Prowadzenie dziennika snu może pomóc w zidentyfikowaniu czynników, które mogą zakłócać Twój sen i wprowadzeniu niezbędnych zmian.

 

  • Zachowaj stały rytm dobowy. Utrzymywanie stałej pory kładzenia się spać i budzenia każdego dnia może pomóc w ustanowieniu rutyny i poprawie jakości snu.

 

  • Na kilka godzin przed pójściem spać należy unikać kofeiny. Kofeina często wpływa na sen. Kofeina ma zdolność utrzymywania się w organizmie przez wiele godzin. Kofeiny należy unikać na 4-5 godzin przed snem.

 

  • Odłóż telefon, laptop i tablet. Twoje nocne cyfrowe nawyki mogą uniemożliwiać Ci zasypianie. Ponieważ światło z urządzeń elektronicznych sprawia, że mózg myli się, myśląc, że to światło słoneczne, zmniejsza się wytwarzanie melatoniny. Niedobór melatoniny może utrudniać zasypianie. Uczyń swoją sypialnię strefą wolną od technologii.

 

  • Przed pójściem do łóżka zrelaksuj się. Mając tak wiele na głowie, może być trudno się zrelaksować. Jednak odprężenie się przed snem jest niezbędne, by zasnąć. Gdy masz na głowie milion spraw, może być trudno zasnąć. Warto rozważyć zrobienie czegoś relaksującego przed snem, np. głębokie oddychanie, czytanie lub słuchanie muzyki.

 

Jeśli żaden z tych sposobów nie zadziała, należy skontaktować się z lekarzem, ponieważ może to być problem wymagający leczenia.

 

Test na bezsenność: Jak zdiagnozować bezsenność?

Bezsenność jest zaburzeniem, w którym masz trudności z regularnym zasypianiem lub utrzymaniem snu.

 

Nie oznacza to, że jeśli masz intensywne życie towarzyskie i nie traktujesz snu jako priorytetu, to cierpisz na bezsenność. Bezsenność występuje wtedy, gdy pozwalasz sobie na sen przez niezbędne 7-8 godzin każdej nocy i masz trudności z zaśnięciem lub utrzymaniem snu w tym czasie.

 

Bezsenność rzadko jest odrębnym problemem zdrowotnym, a raczej objawem innych chorób, takich jak bezdech senny, przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP), depresja, stany lękowe itp.

 

Czy cierpię na bezsenność?

Oto kilka podstawowych pytań, które należy sobie zadać, aby ustalić, czy cierpisz na bezsenność:

 

  • Czy dajesz sobie wystarczająco dużo czasu w łóżku, aby uzyskać pełne 7-8 godzin snu?
  • Czy w sypialni jest zimno, ciemno, cicho i bezpiecznie, aby zapewnić sobie dobry sen?
  • Czy często czujesz się rozdrażniony lub zmęczony w ciągu dnia?
  • Czy potrzebujesz więcej niż pół godziny, aby zasnąć? A może budzisz się w środku nocy i masz trudności z ponownym zaśnięciem lub wstajesz wcześniej, niż byś chciał?
  • Czy jesteś sfrustrowany/a, bo nie możesz zasnąć?
  • Czy trudno jest Ci zasnąć w nocy, ponieważ się martwisz lub jesteś niespokojny?

 

Jeśli odpowiedziałeś „tak” na którekolwiek z tych pytań, być może cierpisz na bezsenność.

 

Zaleca się wizytę u lekarza w celu zdiagnozowania i leczenia bezsenności. Lekarz może przeprowadzić badanie fizykalne, a także dodatkowe testy.

 

Dzienniczek snu w bezsenności

Aby monitorować swoje nawyki dotyczące snu, lekarz może poprosić pacjenta o prowadzenie dziennika snu. Zwykle prowadzi się go przez kilka tygodni. W dzienniku snu należy zapisywać następujące informacje:

 

  • Ile czasu zajmuje Ci zasypianie?
  • Jak długo spałeś?
  • Jak sądzisz, jak dobrze spałeś/aś?
  • Czy budził(a) się Pan(i) w ciągu nocy? Ile razy?
  • Czy po przebudzeniu byłeś w stanie ponownie zasnąć? Ile czasu Ci to zajęło?
  • Co jadłeś lub piłeś i kiedy to robiłeś?
  • Kiedy i ile alkoholu lub kofeiny spożywasz?
  • Stopień Twojego stresu
  • Jakiekolwiek uczucia. Czy byłeś podekscytowany, zdenerwowany, radosny, czy coś innego?

 

Polisomnogram

Lekarz może zlecić wykonanie polisomnogramu, który jest rodzajem badania snu. Badanie to, wykonywane zwykle w nocy w szpitalu lub klinice snu, polega na pomiarze aktywności mózgu, ruchów ciała, oddechu i poziomu tlenu we krwi.

 

Ocena bezsenności za pomocą technologii cyfrowej

Do śledzenia ilości i jakości snu można także wykorzystać technologię.

 

Urządzenia śledzące sen mogą być noszone lub nie, a obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych modeli. Mogą to być zegarki typu smartwatch, aplikacje na smartfony, gadżety nocne lub urządzenia do noszenia podczas snu.

 

Aktygrafia to technika śledzenia cykli odpoczynku i aktywności. Jest to niewielki czujnik wielkości małego zegarka, który nosi się na nadgarstku przez tydzień lub dłużej.

 

Technologia może być dobrym początkiem, by uzyskać podstawowe informacje o tym, jak dobrze śpisz, ale jeśli podejrzewasz, że cierpisz na bezsenność, skonsultuj się z lekarzem, by otrzymać właściwą diagnozę i leczenie.

 

Często zadawane pytania dotyczące bezsenności

 

  • W jaki sposób rozpoznaje się bezsenność? Można ją rozpoznać na podstawie objawów. Trudniej jest od razu określić jej przyczynę. Lekarz może zalecić pacjentowi prowadzenie dzienniczka snu, aby ustalić, czy jakieś czynniki środowiskowe nie zakłócają jego snu. Można zlecić badania krwi w celu wykluczenia chorób, które mogą być przyczyną bezsenności. Jeśli podejrzewa się inne schorzenie snu, można przeprowadzić badanie snu, aby odkryć przyczynę bezsenności.

 

  • Jak długo trwa niedobór snu? Bezsenność może trwać przez różny okres czasu. Może trwać kilka nocy, miesiące, a nawet lata. 

 

  • Czy dzieci cierpią na bezsenność? Bezsenność może dotyczyć osób w każdym wieku, w tym dzieci. U dzieci zaburzenia snu wynikają z wielu tych samych przyczyn, co u dorosłych, w tym z problemów medycznych, działań niepożądanych leków, a nawet stresu.

 

  • Czy niedobór snu może mieć wpływ na ogólny stan zdrowia? Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Brak wystarczającej ilości snu może mieć negatywny wpływ na zdrowie i ogólną jakość życia. Dobra wiadomość jest taka, że bezsenności można zwykle skutecznie zaradzić.

 

  • Co powinienem zrobić, jeśli mam problemy ze snem? Jeśli masz takie problemy ze snem, pierwszym krokiem jest konsultacja z lekarzem. Jeśli próbowałeś zastosować środki samopomocy, ale nie przyniosły one rezultatu, dostępna jest terapia, która pomoże Ci uzyskać regenerujący sen, którego potrzebujesz. Często problem ze snem można rozpoznać, odpowiadając na kilka prostych pytań: Czy masz trudności z zasypianiem w nocy? Czy często wstajesz z łóżka? Czy łatwo odczuwasz zmęczenie w ciągu dnia? Jednak w celu potwierdzenia diagnozy lekarze często przeprowadzają szczegółowe wywiady obejmujące wywiad i badanie fizykalne lub zlecają całonocne badanie snu, aby odpowiednio ocenić cykle snu.

 

Prowadzenie dziennika snu może być przydatne w rozpoznawaniu i diagnozowaniu bezsenności.

Często konieczne jest wykonanie badań snu w celu ustalenia, czy problemy ze snem i częste przebudzenia w nocy są spowodowane bezdechem sennym, ponieważ to zaburzenie snu jest typowym objawem tej choroby.

 

Leczenie ostrej bezsenności jest niezwykle proste i często nie wymaga żadnych istotnych działań. Łagodną bezsenność można zwykle leczyć poprzez poprawę higieny snu (np. kładzenie się spać i budzenie się o tej samej porze każdego dnia). Leki nasenne i środki wspomagające zasypianie, takie jak melatonina, są podawane sporadycznie, jeśli problemy z zasypianiem przeszkadzają w codziennym funkcjonowaniu. CBD na sen jest jednym z nowych leków, nad którymi trwają badania.

 

Bezsenność przewlekła, zwana też wtórną, jest trudniejsza do leczenia, ponieważ lekarz musi najpierw zidentyfikować i zająć się jej podstawową przyczyną. W większości przypadków, jeśli podstawowa kwestia jest pod kontrolą, objawy ustępują samoistnie. Jeśli jednak bezsenność utrzymuje się po rozwiązaniu problemów podstawowych, stosuje się leczenie behawioralne, które może obejmować wszelkie elementy, od modyfikacji stylu życia po naukę technik medytacji przed snem.

Przewiń do góry