Jak hormony wpływają na bezsenność i odwrotnie

Sen i układ hormonalny są ze sobą nierozerwalnie związane. Już wiele lat temu badacze zajmujący się chronobiologią odkryli, że cykl może wpływać na sen, a sen z kolei może wpływać na cykl zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.

 

Ze względu na skomplikowaną równowagę hormonalną, kobiety dwa razy częściej niż mężczyźni mają problemy ze snem, a ich ogólna jakość snu jest niższa.

 

Zdrowy sen zależy od wystarczającej syntezy melatoniny. O zmroku hormon ten jest produkowany i rozpoczyna się okres głębokiego snu. Zakłócony sen występuje wtedy, gdy ilość tego „hormonu snu” jest niewystarczająca.

 

Zaburzenia snu w pierwszej połowie cyklu

Naukowcy wykazali, że trudności ze snem u kobiet są często związane z niskim poziomem FSH (hormonu folikulotropowego). FSH jest odpowiedzialny za rozwój pęcherzyków jajnikowych. W związku z tym kobiety mają problemy ze snem, szczególnie we wczesnej połowie cyklu. Podwyższony poziom progesteronu ma wpływ na sen w drugiej części cyklu, aż do momentu wznowienia miesiączkowania. Po zakończeniu cyklu sen znów staje się niespokojny.

 

Stres obniża jakość snu

Stres ma również negatywny wpływ na nasz sen. Kortyzol, poza zwykłą „gonitwą myśli”, jest również odpowiedzialny za trudności z zasypianiem: Ten hormon nadnerczy jest wytwarzany w normalnych ilościach podczas snu, aby pomóc w przebudzeniu. Jeśli jednak w wyniku stresu stale wytwarzana jest zbyt duża ilość kortyzolu, może to powodować trudności z zasypianiem i utrzymaniem snu. W przypadku PCOS poziom kortyzolu jest często wysoki. W związku z tym osoby cierpiące na PCOS śpią średnio mniej niż typowe kobiety.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Wpływ snu na równowagę hormonalną

Gdy nie wysypiamy się, nasz organizm wytwarza mniej serotoniny. Niedobór snu i smutne emocje zostały naukowo powiązane. Podczas snu wytwarzany jest hormon wzrostu – somatotropina, która odpowiada za utratę tkanki tłuszczowej i rozwój mięśni. Jeśli chcesz zredukować masę ciała, powinieneś nadać priorytet nie tylko ćwiczeniom i dobrej diecie, ale także odpowiedniej ilości snu.

 

Poprawa jakości snu w całym cyklu

Metody relaksacyjne, takie jak trening autogeniczny lub medytacja, mogą pomóc w szybszym zasypianiu. Usuń wszystkie źródła światła z sypialni i unikaj niebieskiego światła wieczorem. Unikaj intensywnego wysiłku fizycznego tuż przed snem i spożywania ciężkostrawnych posiłków. Optymalna temperatura w pokoju do spania, według naukowców, wynosi od 16 do 18 stopni Celsjusza. W wytwarzaniu melatoniny mogą również pomóc naturalne metody leczenia, w tym herbaty i suplementy diety.

 

Przy okazji warto wspomnieć, że odpowiednia ilość snu ma kluczowe znaczenie dla obojga małżonków, zwłaszcza gdy planują dziecko. Wynika to z faktu, że melatonina konserwuje komórki, a w konsekwencji ma znaczący wpływ na jakość jajeczek i spermy.

Przewiń do góry