Czy problemy z tarczycą mogą być powodem bezsenności?

Zaburzenia równowagi hormonalnej mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Tarczyca może mieć znaczący wpływ na to, jak śpimy. W jaki sposób dysfunkcja tarczycy, która obejmuje takie zaburzenia, jak niedoczynność i nadczynność tarczycy, powoduje zaburzenia snu? Zastanów się, jaki wpływ ma ona na chrapanie, obturacyjny bezdech senny, nocne poty, bezsenność i inne objawy. Dowiedz się, jak badania krwi mogą wykryć przyczynę niedoczynności tarczycy i jak mogą pomóc terapie, takie jak leczenie substytucyjne tarczycy.

 

Niedoczynność a nadczynność tarczycy

Niedoczynność i nadczynność tarczycy to dwa główne zaburzenia pracy gruczołu tarczowego. Niedoczynność tarczycy charakteryzuje się niedostatecznym wydzielaniem hormonów tarczycy przez gruczoł tarczowy znajdujący się w szyi. Jest to również określane jako niedoczynność tarczycy. W przypadku niedoczynności tarczycy może dojść do wielu zmian. Niektóre osoby mogą zauważyć zmiany w górnych drogach oddechowych, co powoduje trudności z oddychaniem podczas snu. Leczenie niedoczynności tarczycy za pomocą leków zazwyczaj pozwala na wyleczenie tego schorzenia.

 

Nadprodukcja hormonów tarczycy przez gruczoł tarczowy jest określana mianem nadczynności tarczycy. Może to być wynikiem nadczynności guzków, choroby Gravesa-Basedowa lub zapalenia tarczycy. Aby rozwiązać ten problem, konieczna może być operacja lub terapia jodem radioaktywnym.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Objawy niedoczynności tarczycy

W zależności od tego, jak niski jest poziom tarczycy i jak gwałtownie spada, objawy niedoczynności tarczycy mogą pojawiać się szybko lub stopniowo. Wiele objawów może zwiększyć prawdopodobieństwo rozpoznania niedoczynności tarczycy. Oto kilka przykładów:

 

  • Wrażliwość na zimno
  • Zaparcia
  • Suchość skóry
  • Łamliwe paznokcie
  • Wypadanie włosów
  • Niewyjaśniony przyrost masy ciała
  • Wysoki poziom cholesterolu
  • Drażliwość
  • Zaburzenia funkcji seksualnych

Należy pamiętać, że nie musi występować każdy z powyższych symptomów aby postawić pacjentowi diagnozę.

 

Objawy nadczynności tarczycy

W przypadku, gdy tarczyca produkuje zbyt dużo hormonu tarczycy (tzw. nadczynność tarczycy), mogą wystąpić różne objawy. Oto kilka przykładów:

  • Nadmierne pocenie się
  • Ciepła skóra
  • Nadmierne odczuwanie głodu
  • Utrata wagi
  • Wahania nastroju
  • Drażliwość
  • Nadaktywność
  • Nerwowość
  • Nieprawidłowy rytm serca
  • Szybkie bicie serca
  • Palpitacje
  • Zmęczenie
  • Bezsenność
  • Nieregularne miesiączki lub krótkie i lekkie miesiączki

Zaburzenia tarczycy a problemy ze snem:

Zarówno niedoczynność, jak i nadczynność tarczycy mogą mieć wpływ na sen, w tym:

 

Obturacyjny bezdech senny

Obturacyjny bezdech senny, podobnie jak niedoczynność tarczycy, jest schorzeniem dość powszechnym wśród ludzi. U pacjentów z obturacyjnym bezdechem sennym często występują takie objawy jak zwiększona senność w ciągu dnia, apatia i ogólne poczucie bycia ospałym. Objawy te są również częste w niedoczynności tarczycy, co utrudnia rozróżnienie tych dwóch schorzeń wyłącznie na podstawie wywiadu i badania fizykalnego pacjenta.

 

Co więcej, osoby z niedoczynnością tarczycy mogą być bardziej narażone na wystąpienie obturacyjnego bezdechu sennego z powodu różnych problemów wpływających na oddychanie, takich jak uszkodzenie nerwów lub mięśni. Co więcej, niedoczynność tarczycy może powodować obturacyjny bezdech senny poprzez powiększenie języka (tzw. makroglosja) lub zaburzenie pracy mięśni, które regulują pracę górnych dróg oddechowych. Wreszcie, osoby z niedoczynnością tarczycy są narażone na ryzyko otyłości, która jest kolejnym schorzeniem przyczyniającym się do powstawania obturacyjnego bezdechu sennego.

 

Bezsenność

Bezsenność może wystąpić u pacjentów z niedoczynnością tarczycy i bezdechem sennym. Bezdech senny może powodować zaburzenia oddychania, które mogą wywoływać wybudzenia ze snu. Charakteryzuje się to częstymi wybudzeniami w nocy, szczególnie we wczesnych godzinach porannych podczas snu REM. Sen może być lekki i mało regenerujący.

 

Ze względu na niską jakość snu, czas spędzony w łóżku może być wydłużony. Zbyt wczesne kładzenie się spać lub zbyt późne pozostawanie w łóżku może powodować trudności z zasypianiem na początku nocy. Przewlekła bezsenność może wystąpić, jeśli czas spędzany w łóżku przekracza ilość snu potrzebną do tego, by czuć się wypoczętym.

 

W związku z tym, jeśli objawy bezsenności występują przy zaburzeniach czynności tarczycy, konieczne może być poszukiwanie przyczyny w  bezdechu sennym.

 

Nocne poty

Ponieważ nadczynność tarczycy utrudnia regulację temperatury ciała, nocne poty mogą występować częściej, zaburzając sen. Nocne poty są często związane z menopauzą. W powstawaniu tego problemu może również odgrywać rolę zaburzone oddychanie podczas snu.

 

Diagnoza i leczenie

Problemy z tarczycą są dość łatwe do rozpoznania i leczenia na podstawie wyników badań krwi, w których mierzy się kilka markerów czynności tarczycy. Badanie snu może pomóc w ustaleniu, czy u osób z niedoczynnością tarczycy i objawami bezdechu sennego występuje bezdech senny. Podczas badania snu lekarze będą monitorować Twój sen w laboratorium lub w domu za pomocą przenośnych urządzeń do badania bezdechu sennego.

 

Pacjenci z objawami bezdechu sennego, którzy zostali skierowani na badania lub u których postawiono formalną diagnozę, mogą poprosić o wykonanie badania krwi w celu oceny stężenia tarczycy, zwłaszcza jeśli objawy utrzymują się pomimo akceptowalnego leczenia bezdechu sennego. Terapia ciągłym dodatnim ciśnieniem w drogach oddechowych (CPAP) jest najczęściej stosowaną metodą leczenia bezdechu sennego. Skuteczne sposoby to także aparaty ustne dostarczane przez dentystów, zabiegi chirurgiczne, leczenie pozycjonujące i utrata wagi.

 

7 wskazówek, które poprawią Twój sen

  • Staraj się zasypiać i budzić o tej samej porze każdego dnia.
  • Zapewnij sobie jak najwięcej naturalnego światła.
  • Unikaj używania jasnych ekranów z urządzeń mobilnych na jedną do dwóch godzin przed pójściem spać.
  • W ciągu dnia należy dużo się ruszać i nie siedzieć dłużej niż godzinę.
  • Ogranicz spożycie kofeiny, nikotyny, alkoholu i dużych posiłków wieczorem.
  • Wygospodaruj czas na uspokajające zajęcia przed pójściem do łóżka. Stwórz spokojne i wygodne miejsce do spania.
Przewiń do góry