Czy niedobór witaminy D wpływa na bezsenność?

Niedobór witaminy D w organizmie może być związany z rozwojem takich chorób, jak łuszczyca, przewlekła choroba nerek, cukrzyca, astma, depresja i nowotwory. Najnowsze badania wykazały, że poziom witaminy D w organizmie może mieć wpływ na jakość snu, którego doświadczamy każdej nocy.

 

Może to być jedną z przyczyn codziennego zmęczenia, zakłóceń snu, a w niektórych sytuacjach kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do obturacyjnego bezdechu sennego. Oto, w jaki sposób witamina D może pomóc Ci lepiej spać i jak możesz zwiększyć jej poziom w swoim organizmie.

 

Czy witamina D pomaga w zasypianiu?

Aby zrozumieć, w jaki sposób witamina D może pomóc Ci lepiej spać, musisz najpierw zrozumieć, czym jest witamina D. Być może zdziwisz się, gdy dowiesz się, że witamina D nie jest witaminą! Jest to raczej zbiór hormonów rozpuszczalnych w tłuszczach, które są wytwarzane przez skórę pod wpływem naturalnego promieniowania słonecznego. Oprócz słońca występuje w kilku produktach spożywczych, takich jak łosoś i tuńczyk, wątroba wołowa, gotowane żółtka jaj oraz niektóre grzyby.

 

Główną rolą witaminy D w naszym organizmie jest wchłanianie wapnia. Jej brak może powodować osłabienie kości. Obecne badania sugerują jednak, że witamina D może mieć wpływ zarówno na jakość, jak i ilość snu. U większości osób cierpiących na problemy ze snem stwierdza się wyraźne braki witaminy D.

 

Niedobory witaminy D

Brak witaminy D w organizmie może wywoływać stany lękowe, podnosić tętno i ciśnienie krwi oraz zakłócać rytm snu. Inne badania, w których analizowano związek między wzorcami snu a poziomem witaminy D, wykazały, że brak witaminy D wiąże się z zaburzeniami snu, w tym z bezdechem sennym, a także z przerywanym snem i ogólnie mniejszą ilością snu.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Jak można zwiększyć poziom witaminy D?

Kolejnym oczywistym pytaniem jest, jak zwiększyć poziom witaminy D; oto kilka możliwości:

 

  • Pozwól sobie na wystawienie się na bezpośrednie działanie promieni słonecznych.

Jest to najskuteczniejszy sposób pozyskiwania witaminy D do organizmu. Kiedy wystawiasz się na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, Twój organizm wytwarza witaminę D z cholesterolu. Im dłużej przebywasz na słońcu, tym więcej witaminy D otrzyma Twój organizm. Mają na to jednak wpływ takie czynniki, jak pora dnia, ubranie, ochrona przeciwsłoneczna, pogoda i pigmentacja skóry.

 

Według ekspertów 5-10 minut w umiarkowanym świetle słonecznym jest wystarczające, aby zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę D. Zalecane ramy czasowe mogą się zmieniać w zależności od pory roku, pory dnia i warunków pogodowych. W zimie warto spędzać na zewnątrz nieco więcej czasu. Należy jednak pamiętać, że nadmierna ekspozycja na słońce może być szkodliwa dla skóry. Może powodować różne problemy skórne, w tym raka skóry.

 

  • Utrzymuj zdrową dietę.

Inną skuteczną strategią poprawy poziomu witaminy D jest włączenie do swojej diety większej ilości pokarmów bogatych w tę witaminę. Łosoś, tuńczyk, sardynki i miecznik zawierają duże ilości witaminy D. Grzyby i żółtka jaj są również bogatym źródłem witaminy D. Warto rozważyć spożywanie produktów mlecznych, takich jak mleko i twaróg, a także soków cytrusowych i niektórych zbóż, aby poprawić poziom witaminy D.

 

  • Spożywaj suplementy.

Suplementy witaminy D są powszechnie dostępne w aptekach i drogeriach. Są one dość skuteczne w leczeniu jej niedoboru. Ponieważ jednak mogą one wywoływać negatywne skutki, należy najpierw skonsultować się z lekarzem.

 

Tak więc, jeśli nie możesz spać w nocy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w Twoim organizmie występuje niedobór witaminy D. Wykonaj badania i zastosuj się do powyższych zaleceń, aby podnieść poziom witaminy D. Możesz także rozwiązać krótki quiz na temat snu, aby sprawdzić, czy wysypiasz się wystarczająco dobrze. Możesz też skorzystać z domowego testu snu, aby ustalić, czy masz problemy ze snem.

Przewiń do góry