Czy menopauza może powodować bezsenność?

Bezsenność a menopauza

 

Menopauza to okres w życiu kobiety, w którym w jej organizmie zachodzą naturalne zmiany. Co jest źródłem tych zmian hormonalnych, fizycznych i emocjonalnych? Są nim Twoje jajniki.

 

Jeśli od ostatniego cyklu miesiączkowego upłynął rok, to znaczy, że oficjalnie weszłaś w okres menopauzy. Perimenopauza i postmenopauza to okresy czasu poprzedzające i następujące po tym jednorocznym okresie.

 

W okresie perimenopauzy Twoje jajniki zaczynają wytwarzać mniej niezbędnych hormonów. Estrogen i progesteron są przykładami takich hormonów. W miarę zmniejszania się stężenia tych hormonów nasilają się objawy menopauzy, takie jak bezsenność.

 

Bezsenność to problem ze snem, który utrudnia uzyskanie wystarczającej ilości odpoczynku. Może to oznaczać problemy z zasypianiem. Może to również oznaczać trudności z utrzymaniem snu po zaśnięciu.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Jakie są objawy bezsenności?

 

Objawy bezsenności nie są tak oczywiste jak niemożność zaśnięcia lub utrzymania się w stanie snu. Choć są to dwa najważniejsze wyznaczniki, jest ich więcej.

 

Osoby cierpiące na bezsenność mogą:

 

  • Zasypiać przez 30 minut lub dłużej.
  • Uzyskiwać mniejszą niż 6 godzin dawki snu przez trzy lub więcej nocy w tygodniu
  • Budzić się zbyt wcześnie
  • Nie czuć się wypoczętym lub odświeżonym po zaśnięciu
  • Odczuwać senność lub zmęczenie w ciągu dnia i stale martwić się o sen.Taki brak snu może z czasem negatywnie wpływać na zdrowie i samopoczucie. Bezsenność może nie tylko powodować senność, ale także negatywnie wpływać na zdrowie na wiele sposobów.
  • Poczucie rozdrażnienia i złości
  • Uczucie niepokoju,  trudności ze skupieniem się
  • Trudność z zapamiętywaniem lub realizacją zadań
  • Popełnianie większej liczby błędów
  • Zauważenie zwiększonej częstotliwości bólów głowy
  • problemy żołądkowo-jelitowe, takie jak niespokojny żołądek

Czy istnieje związek pomiędzy menopauzą a bezsennością?

 

Kobiety przechodzące menopauzę mogą doświadczać problemów ze snem. W rzeczywistości nawet 65 procent kobiet po menopauzie doświadcza częstych ataków bezsenności.

Przejście menopauzy może wpływać na cykl snu na różnych poziomach.

 

Zmiany hormonalne

 

W okresie menopauzy spada poziom estrogenu i progesteronu. Może to powodować różne zmiany w stylu życia, a zwłaszcza w rytmie snu. Wynika to po części z faktu, że progesteron jest hormonem indukującym sen. W miarę jak organizm dostosowuje się do niższego poziomu hormonów, możesz mieć większe trudności z zasypianiem i utrzymaniem snu.

 

Uderzenia gorąca

Uderzenia gorąca i nocne poty to dwa najczęstsze objawy menopauzy. Wraz ze zmianą poziomu hormonów możesz zauważyć, że temperatura Twojego ciała gwałtownie wzrasta i spada.

 

W rzeczywistości doświadczasz wzrostu poziomu adrenaliny w wyniku szybkiego spadku poziomu hormonów. Jest to ta sama cząsteczka, która jest odpowiedzialna za reakcję na stres lub reakcję „walcz lub uciekaj”. Twój organizm może mieć trudności z odzyskaniem energii po tym nieoczekiwanym skoku, co utrudnia powrót do snu.

 

Co jeszcze może powodować bezsenność?

 

Bezsenne noce nie są niczym niezwykłym. W rzeczywistości większości ludzi regularnie zdarza się noc lub dwie, w czasie których sen jest płytki i nieregenerujący . Poniżej wymieniono najczęstsze przyczyny:

 

  • Stres. Praca, rodzina i kontakty osobiste mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne. Mogą one również wpływać na Twój sen.
  • Zaburzenia umysłu. Jeśli cierpisz na stany lękowe, depresję lub inne zaburzenia psychiczne, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będziesz cierpieć na bezsenność. Wiele z tych chorób, oprócz wywoływania objawów emocjonalnych, może upośledzać sen.
  • Niektóre praktyki żywieniowe. Jedzenie późnym wieczorem może upośledzać trawienie, a w rezultacie zdolność organizmu do zasypiania. Substancje pobudzające, takie jak kawa, herbata i alkohol, również mogą zakłócać cykl snu organizmu.
  • Praca wymagająca podróży. Jeśli więcej podróżujesz samolotem niż samochodem, Twój rytm snu może zostać zakłócony. Zmiany stref czasowych mogą być obciążające zarówno w perspektywie krótko jak i długoterminowej.Bezsenność jest również bardziej prawdopodobna w miarę starzenia się – zwłaszcza po 60. roku życia. Wynika to z normalnych zmian w cyklu snu organizmu.

Jak rozpoznaje się bezsenność?

 

Na początku lekarz zapyta o Twoje wzorce snu. Dotyczy to tego, jak często się budzisz, kiedy zazwyczaj kładziesz się spać i jak bardzo czujesz się zmęczony w ciągu dnia. Może poprosić o prowadzenie dzienniczka snu, aby śledzić te wzorce na przestrzeni czasu.

 

Lekarz przeprowadzi także badania fizykalne, aby wykluczyć wszelkie choroby podstawowe, które mogą być przyczyną bezsenności. W pewnych okolicznościach konieczne będzie wykonanie badania krwi.

 

Jeśli nie uda się wykryć przyczyny, lekarz może zalecić pacjentowi spędzenie nocy w ośrodku leczenia bezsenności. Umożliwi to lekarzowi monitorowanie czynności organizmu podczas snu.

 

Jak przygotować pokój, by spało się lepiej podczas menopauzy?

 

Często środowisko w którym próbujesz zasnąć, zakłóca Twoją zdolność do zaśnięcia. Trzy główne elementy sypialni mogą mieć wpływ na Twój sen.

Temperatura, światło i hałas to przykłady czynników środowiskowych. Możesz sobie z tym poradzić poprzez:

 

  • W sypialni należy utrzymywać możliwie jak najniższą temperaturę. Dobrym punktem wyjścia jest temperatura 65°F (18°C). Chłodniejsze otoczenie zwiększa szanse na spokojny sen.
  • Wyłączanie wszystkich świateł. Budziki i telefony komórkowe są tego przykładem. Brzęczące i migające światełka telefonu komórkowego mogą obudzić Twój mózg nawet podczas snu, a Ty będziesz budzić się o nietypowych godzinach bez wyraźnego powodu.
    Wyciszenie wszelkich niepotrzebnych hałasów. Wyłączenie radia, wyeliminowanie tykających zegarów i wyłączenie urządzeń przed pójściem do łóżka pomoże Ci uśpić czujność.
    Warto rozważyć stosowanie przedmiotów, które mają pomóc w lepszym zasypianiu. Przedmioty te mogą pomóc w uzyskaniu odpowiedniej jakości snu.
Jedz wcześniej

 

Skromna przekąska lub szklanka mleka przed snem nie zaszkodzi, ale duży posiłek przed wtuleniem się w kołdrę może być receptą na nocne przebudzenie. Kładzenie się do łóżka z pełnym żołądkiem może powodować zgagę i refluks, które mogą być bolesne podczas snu.

 

Praktykuj techniki relaksacyjne

 

Znalezienie sposobu na zrelaksowanie się i odprężenie pomoże Ci łatwiej zasnąć. Delikatna joga lub umiarkowane rozciąganie przed snem mogą pomóc w uspokojeniu myśli i poczuciu spokoju podczas snu.

 

Porzuć złe nawyki

 

Palacze i osoby pijące prawdopodobnie odkryją, że sen jest znacznie trudniejszy do osiągnięcia w okresie przedmenopauzalnym i menopauzalnym. Wyroby tytoniowe zawierają nikotynę, która jest substancją pobudzającą i może uniemożliwić mózgowi wyłączenie się na czas snu.

 

Alkohol ma wprawdzie działanie uspokajające, ale jego wpływ jest krótkotrwały. Alkohol ogranicza także głębokie fazy snu regenerującego – więc sen, który otrzymujesz, nie pomaga Ci w regeneracji.

 

Czy bezsenność związaną z menopauzą leczy się inaczej?

 

Jeśli bezsenność jest spowodowana menopauzą, ulgę może przynieść uregulowanie poziomu hormonów. Istnieją różne możliwości, w tym:

  • Hormonalna terapia zastępcza (HRT). Ten lek może zastąpić poziom estrogenu, gdy spada on naturalnie w okresie perimenopauzy i menopauzy.
    Kontrola urodzeń w małych dawkach. Niska dawka może być w stanie unormować poziom hormonów, łagodząc w ten sposób bezsenność.
  • Leki przeciwdepresyjne w małych dawkach. Leki, które zmieniają chemię w mózgu, mogą pomóc w zasypianiu.

 

Należy również pomyśleć o przyjmowaniu melatoniny. Melatonina jest hormonem, który pomaga w regulacji cykli snu i czuwania. Może ona pomóc w przywróceniu cyklu snu.

 

Jeśli lekarz uzna, że Twoja ostatnia bezsenność jest spowodowana lekiem lub skutkiem ubocznym interakcji farmaceutycznych, wspólnie z Tobą poszukają lepszych leków na receptę, które nie będą zaburzać Twojego snu.

 

Podsumowanie

 

U wielu osób okresy bezsenności zdarzają się od czasu do czasu, ale bezsenność związana z menopauzą może utrzymywać się przez tygodnie lub miesiące, jeśli nie jest skutecznie leczona. Jeśli cierpisz na bezsenność, powinnaś skonsultować się z lekarzem, aby poznać inne możliwości leczenia.

 

W międzyczasie można robić różne rzeczy, które pomogą zmniejszyć lub złagodzić objawy. Są to następujące czynności:

 

  • Dużo drzemek. Jasne, nie możesz spać na biurku w pracy, ale kto powiedział, że nie możesz uciąć sobie drzemki w przerwie na lunch? Zdrzemnij się w weekend i zawsze, gdy czujesz się zmęczona. Wykorzystaj swoją senność, jeśli uważasz, że możesz się trochę zdrzemnąć.
  • Dbaj o nawodnienie. Jeśli masz problemy z utrzymaniem się w stanie czuwania, sięgnij po napój wodny. Woda może pomóc w utrzymaniu naturalnego poziomu energii.
  • Zwracaj uwagę na swoje ciało. Z wiekiem Twój wewnętrzny zegar ulega przesunięciu. Możesz nie być w stanie spać do późna i wstawać wcześnie jak kiedyś. Korzystna może być zmiana harmonogramu snu, aby dostosować go do naturalnych potrzeb organizmu.
Przewiń do góry