Czy bezsenność może powodować halucynacje?

Jeśli kiedykolwiek byłeś poważnie pozbawiony snu, możesz zacząć wątpić w swój zdrowy rozsądek, zwłaszcza jeśli zaczniesz widzieć rzeczy, o których wiesz, że ich nie ma. Nic dziwnego, że zastanawiasz się, czy brak snu lub bezsenność mogą powodować halucynacje. Dowiedz się, jaką rolę odgrywa brak snu w powstawaniu halucynacji wzrokowych. Dowiedz się, kiedy one występują, jak długo trwa rozwój halucynacji i jak można się ich pozbyć.

 

Czym dokładnie są halucynacje?

Halucynacje to poczucie czegoś, co fizycznie nie istnieje. Nie jest to to samo, co iluzja, czyli błędne postrzeganie czegoś, co istnieje. 1 Halucynacją jest na przykład zobaczenie kota, którego tam nie ma. Złudzenie polegające na pomyleniu wieszaka na ubrania z osobą jest prawdziwe. Halucynacje mogą być wywoływane przez którykolwiek z pięciu zmysłów: słuchowy, smakowy, węchowy, dotykowy i wzrokowy. Halucynacje słuchowe są najbardziej rozpowszechnionym rodzajem halucynacji.

 

Przyczyny niedoboru snu

Istnieje kilka powodów, dla których ludzie nie wysypiają się i cierpią na niedobór snu. Niektóre przyczyny są oczywiste, podczas gdy inne mogą wymagać diagnostyki i badań w klinice leczenia zaburzeń snu. Poniżej wymieniono najczęstsze przyczyny, dla których osobom nie udaje się uzyskać siedmiu do ośmiu godzin snu, których potrzebują każdej nocy:

 

  • Zespół opóźnionej fazy snu (częsty wśród nocnych sów)
  • Wymagania życia rodzinnego (obowiązki związane z opieką lub obowiązki domowe)
  • Bezsenność
  • Narkolepsja
  • Bezdech senny (obturacyjny bezdech senny)
  • Zmiana wymagań w miejscu pracy
  • Zaburzenia snu w pracy

W zależności od stopnia niedoboru snu – zarówno od tego, jak mało śpisz, jak i jak długo jesteś pozbawiony snu – mogą pojawić się istotne implikacje wpływające na Twoje zdrowie i samopoczucie.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Niedobór snu sumuje się

Całkowity brak snu lub brak snu przez wiele nocy z rzędu może być głównym źródłem halucynacji. Regularne przesypianie zbyt małej ilości godzin każdej nocy może mieć efekt kumulacyjny. Jednak ilość snu nie zawsze można zmierzyć na skali. Innymi słowy, jeśli dana osoba potrzebuje 10 godzin snu, aby dobrze funkcjonować w ciągu dnia, ale otrzymuje tylko 8 godzin, to w końcu stanie się pozbawiona snu. Dzieje się tak pomimo tego, że wydaje się, iż osoby otrzymują odpowiednią ilość snu, co wynika ze średniej dla populacji, która mówi, że wiele osób potrzebuje około ośmiu godzin snu każdej nocy.

Wpływ na dzieci i młodzież

Niedobór snu może mieć wpływ zarówno na dzieci, jak i na dorosłych. Dzieci potrzebują więcej snu, a jego brak może powodować problemy behawioralne i rozwojowe. Mogą nawet mieć halucynacje. Młodzież, która jest nocnymi sowami i cierpi na zespół opóźnionej fazy snu, może mieć trudności z zaspokojeniem zapotrzebowania na sen ze względu na opóźnienie początku snu i obowiązkowe godziny czuwania w szkole. Niedobór snu może wystąpić w wyniku późnego zasypiania i zbyt wczesnego budzenia się. Niektórzy nastolatkowie mogą próbować „nadrobić zaległości”, drzemiąc lub śpiąc więcej w weekendy. Nic jednak nie może się równać z odmładzającymi korzyściami płynącymi z dobrego snu.

 

Zależność między snem a zdrowiem psychicznym

Występowanie halucynacji jest niepokojące. Powinno być jednak oczywiste, że sen i zdrowie psychiczne są ze sobą nierozerwalnie związane. Sen i zdrowie psychiczne mają ze sobą symbiotyczny związek, co oznacza, że złe nawyki związane ze snem mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne w takim samym stopniu, w jakim problemy psychiatryczne mogą utrudniać sen. Ponadto osoby cierpiące na problemy psychiczne są bardziej narażone na bezsenność lub inne zaburzenia snu. W zwykłej praktyce psychiatrycznej nawet 70% pacjentów ma uporczywe zaburzenia snu. Dla porównania, w całej populacji osób dorosłych odsetek ten wynosi od 7% do 15%. Problemy ze snem są powszechne u osób cierpiących na stany lękowe, depresję, chorobę dwubiegunową i zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD).

 

Samokontrola może zapobiegać halucynacjom

Usunięcie przyczyn braku snu często wymaga czegoś więcej niż tylko podjęcia skoncentrowanej próby, by spać więcej. Sen to pierwszy krok, ponieważ:

  • Regularnie ćwicz i stosuj pożywną dietę.
  • Stwórz praktykę relaksacyjną, którą możesz stosować każdego wieczoru.
  • Popraw swoją „higienę snu”, eliminując kofeinę, alkohol i nikotynę przed snem, kończąc ostatnią przekąskę lub posiłek co najmniej trzy godziny przed snem i dbając o spokojną atmosferę w sypialni.
  • Jeśli Twoje wysiłki nie przyniosą rezultatu, skonsultuj się z lekarzem.

Wreszcie, powinieneś zrobić coś więcej niż tylko poprawić jakość swojego snu. Niedobór snu nie powinien mieć negatywnego wpływu na Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne.

 

Podsumowanie

Nikt nie wie lepiej od ciebie, dlaczego nie śpisz. Ale jeśli zaczynasz mieć halucynacje – lub masz wrażenie, że widzisz coś, czego nie ma – z ulgą przyjmiesz wiadomość, że nie jesteś sam: Jednym z najbardziej powszechnych objawów braku snu są halucynacje. Według niektórych szacunków nawet 80% osób cierpiących na skrajne niedobory snu ma halucynacje. Więcej snu jest oczywistą odpowiedzią na oba te problemy. Korzystne może być jednak także podjęcie dodatkowych działań proaktywnych.

Przewiń do góry