Bezsenność po COVID – Wpływ, przyczyny oraz sposoby walki

Pandemia COVID 19 znacząco wpłynęła na zaburzenia snu ludzi na całym świecie. Wiemy tez, że wzrosła liczba osób które zgłaszają nadmierną bezsenność oraz pogorszoną jakość snu po przebytej chorobie COVID lub w trakcie jej trwania.

Pandemia była i w dalszym ciągu będzie źródłem stresów oraz niepokoju dla wielu z nas. Niestety bezsenność jest jedną z pierwszych rzeczy, które dają się we znaki. Nie ma znaczenia, czy chorowałeś osobiście na COVID czy też udało Ci się uniknąć tej choroby. Z pewnością sam fakt wystąpienia pandemii i związany z tym stres i niepokój mógł znacząco wpłynąć na jakość Twojego snu.

 

Dlaczego występuje bezsenność po COVID?

Wzrost liczby zaburzeń snu jest spowodowany zwiększonym stresem i niepokojem wywołanym pandemią, w tym wpływem niepewności i ciągłego natłoku informacji, na które jesteśmy narażeni w tym czasie. Nasze normalne nawyki i poziom codziennej aktywności został zakłócony, co prawdopodobnie negatywnie wpłynęło na sen wielu osób

 

Bezsenność jako symptom COVID-19?

Niektóre osoby, które przeżyły COVID-19 i mają utrzymujące się objawy tej choroby – cierpią na bezsenność. Na chwilę obecną bezsenność nie jest wymieniana jako powszechny objaw tej choroby oraz podstawa do jej diagnozy. Stres związany z pandemią jest bardziej prawdopodobną przyczyną bezsenności u tych osób niż sam COVID.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Jak bezsenność po COVID wpływa na Twoje zdrowie?

Cały ten stres i brak snu może mieć bardzo duży, negatywny wpływ na nasz ogólny stan zdrowia. COVID uderza w nasz układ odpornościowy, więc gdy ktoś dodatkowo cierpi na chroniczną bezsenność, obniża się odporność organizmu a co za tym idzie – jesteśmy bardziej podatni na wirusy z zewnątrz. Kiedy dobrze się wysypiamy, nasz organizm lepiej spełnia swoje funkcje. Słaba jakość snu wpływa na pamięć, układ krążenia oraz metabolizm. Przy bezsenności występuje również większe ryzyko przyrostu masy ciała w parze z cukrzycą i wysokim ciśnieniem krwi.

 

Ciągły stres, nawet podczas snu

Wielu z nas w trakcie trwania pandemii doświadcza bardziej intensywnych snów niż zwykle. Jest to wynik stresu oraz niepokoju. Jest to również sposób, w jaki nasz mózg przetwarza cały natłok pandemicznych informacji. Ludzie często opisują swoje sny jako męczące sny. Człowiek niby śpi, ale umysł wciąć przetwarza wszystkie dane. To skutkuje poczuciem nieefektywnego snu – czyli takiego, który nie regeneruje w pełni organizmu.

 

Wskazówki, jak pokonać bezsenność po COVID

  • Odpocznij od wiadomości – Na świecie dzieje się obecnie bardzo dużo, szczególnie jeżeli chodzi o wszechobecną pandemię. Warto jest być na bieżąco z informacjami w ciągu dnia, ale staraj się nie przesycać głowy i nie obciążać jej zbyt paranoicznym śledzeniem wszystkich wiadomości.
  • Trzymaj się swoich rutyn – Wiele stresu wynika z zaburzeń naszej codzienności. Ulżyj sobie tworząc swój harmonogram dnia i skutecznie go realizuj. Staraj się utrzymywać stałą porę snu – niezależnie od dnia tygodnia.
  • Dopuść więcej światła – Zapewnij sobie wystarczającą ilość światła naturalnego o poranku. Jest to niedocenione przez wielu. To ważną część naszego rytmu okołodobowego a zbyt wiele osób pomija tą prostą czynność podczas swojej rutyny dnia codziennego. Wiele osób rano w ogóle nie wychodzi na zewnątrz, szczególnie pracując w domu – zdalnie. Brak tych codziennych czynności oraz zbyt mała emisja naturalnego światła o poranku sprawia, że pogłębiają się nasze zaburzenia rytmu okołodobowego.
  • Pomiń drzemki – Drzemki to dobry i szybki sposób na odzyskanie energii, ale nie przesadzaj. Pokusa drzemki w południe jest duża, szczególnie gdy cierpimy na bezsenność w nocy. Nic bardziej mylnego. Starajmy się unikać popołudniowych drzemek po to, aby nie zakłócać naszego nocnego snu. Musimy uregulować nasz tryb funkcjonowania. Drzemki w południa to nie jest odpowiednia droga do tego.
  • Wstań i odwróć uwagę – Gdy budzisz się w środku nocy i nie możesz ponownie zasnąć – dopadają Cię myśli. Te, które doprowadzają do frustracji z powodu niemożności zaśnięcia. Jeżeli po 20 minutach nie udaje Ci się zasnąć, wstań z łózka i przejdź się po mieszkaniu. Oderwij swoje zakłopotane myśli. Może poczytaj chwilę książkę, poćwicz jogę. Staraj się unikać zbyt wielu bodźców takich jak telefon, tablet, komputer. Zbyt intensywne światło w nocy niestety nie pomoże Ci zasnąć.
  • Nie spoglądaj na zegarek – Budzisz się w nocy, sprawdzasz zegarek i zaczyna się – stres. Stres związany z późną godziną i ciągłą niemożnością zapadnięcia w głęboki sen. Ten stres sprawia, że coraz bardziej nie możesz zasnąć. Zapoznaj się z technikami relaksacyjnymi oraz technikami na rozluźnianie mięśni w nocy. To pozwoli Ci szybciej zapaść w wymarzony głęboki sen.
  • Zainwestuj w środki – Jeśli od kilku nocy przewracasz się z boku na bok – pewnie występuje u Ciebie duża pokusa sięgnięcia po środki wspomagające sen. Nic dziwnego, poziom frustracji i wymęczenia organizmu zmusza nas do podjęcia radykalnych kroków. Istnieją środki, skuteczne środki wspomagające zasypianie i nie ma w tym nic złego, ale tylko pod warunkiem, że korzystasz z nich od czasu do czasu.

 

Przewiń do góry