Bezsenność – ile można nie spać?

Jak długo można wytrzymać bez snu?

Najdłuższy udokumentowany okres bez snu wynosi około 260 godzin, czyli nieco ponad 11 dni. Chociaż nie wiadomo, jak długo ludzie mogą wytrzymać bez snu, objawy braku snu stają się szybko widoczne.

 

Możesz zacząć mieć halucynacje już po trzech lub czterech nieprzespanych nocach. Niedobór snu przez dłuższy okres czasu może powodować:

 

  • upośledzenie zdolności poznawczych
  • drażliwość
  • paranoja

Chociaż śmierć spowodowana brakiem snu jest niezwykle rzadka, zdarza się.

 

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak pozostawanie na nogach przez całą dobę lub dłużej może wpłynąć na Twój organizm, a także ile snu naprawdę potrzebujesz, aby funkcjonować.

 

Czego można się spodziewać po 24-godzinnym braku snu

Nie jest niczym niezwykłym spędzić 24 godziny bez snu. Możesz stracić noc na pracę, naukę do egzaminu lub opiekę nad chorym dzieckiem. Choć nocne czuwanie może być niekomfortowe, nie będzie miało większego wpływu na ogólny stan zdrowia.

 

Mimo to, brak snu ma na Ciebie wpływ. W badaniach 24-godzinne czuwanie zostało porównane do stężenia alkoholu we krwi na poziomie 0,10 procent. W większości miejsc jest to wartość przekraczająca dopuszczalny limit prowadzenia pojazdów.

 

ArenaSnu.pl poleca na bezsenność:

 

-15%
Kapsułki Pure Mente zawierają naturalne ekstrakty roślinne i witaminowe, które zadbają o Twój zdrowy sen. Te naturalne składniki zamknięte zostały w łatwej do połknięcia kapsułce, by pomóc Ci pożegnać się z bezsennością.
Redukcja stresu
Szybkie zasypianie
Głęboki sen
Zwiększona regeneracja

 

Poniżej wymieniono niektóre skutki spędzenia 24 godzin bez snu:

 

  • senność, drażliwość
  • utrudnione podejmowanie decyzji
  • utrudniony osąd utrudniona percepcja
  • luki w pamięci
  • zaburzenia widzenia i słyszenia
  • zmniejszona koordynacja ręka-oko, zwiększone napięcie mięśniowe, drżenie i zwiększone prawdopodobieństwo wypadków lub zdarzeń potencjalnie wypadkowych.

Objawy 24-godzinnego niedoboru snu zwykle ustępują po odpoczynku.

 

Co się dzieje po 36 godzinach braku snu?

Przebywanie na nogach przez zaledwie 36 godzin może mieć poważne konsekwencje dla Twojego zdrowia.

 

Cykl snu i czuwania wpływa na uwalnianie hormonów, takich jak kortyzol, insulina i ludzki hormon wzrostu. W związku z tym długotrwała bezsenność może mieć wpływ na różne układy biologiczne.

 

Dotyczy to między innymi następujących kwestii:

 

Temperatura, nastrój i poziom stresu – wszystkie te czynniki wpływają na metabolizm apetytu i poziom stresu.

Poniżej przedstawiono niektóre z konsekwencji braku snu przez 36 godzin:

 

  • poważne wyczerpanie
  • zaburzenia hormonalne
  • obniżona motywacja
  • niebezpieczne wybory
  • sztywna logika
  • obniżona koncentracja
  • upośledzenie mowy, np. zły dobór słów i intonacja.

Czego można się spodziewać po 48 godzinach braku snu

Większość osób ma trudności z utrzymaniem przytomności po dwóch nocach pozbawienia snu. Mogą wystąpić krótkie epizody lekkiej drzemki, trwające do 30 sekund. Podczas tych małych drzemek mózg znajduje się w stanie przypominającym sen. Mikro sny występują nieświadomie. Po takim mikro śnie możesz czuć się zdezorientowany lub oszołomiony.

 

Przebywanie w stanie gotowości przez 48 godzin ma również negatywny wpływ na układ odpornościowy. Markery zapalne, które pomagają w zapobieganiu i leczeniu chorób, zaczynają krążyć w większych ilościach. trochę badań Według wiarygodnego źródła brak snu zmniejsza aktywność komórek NK (Natural killer). Komórki NK są aktywowane w obliczu bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia, takiego jak wirusy lub bakterie.

 

Czego należy się spodziewać po 72 godzinach braku snu

Po 72 godzinach bez snu u większości osób pojawia się przemożna potrzeba snu. Wiele osób ma trudności z samodzielnym utrzymaniem się w stanie czuwania.

 

Trzy dni bez snu poważnie ograniczają zdolność myślenia, zwłaszcza umiejętności wykonawcze, takie jak wielozadaniowość, zapamiętywanie informacji i zwracanie uwagi. Taka ilość snu może utrudniać wykonywanie nawet podstawowych czynności.

 

Ma to również wpływ na emocje. Osoby poddane takiemu niedoborowi snu mogą łatwo się denerwować. Mogą cierpieć na depresję, lęk lub paranoję. Jak wynika z badań, niedobór snu utrudnia także interpretację emocji innych osób. W jednym z badań osoby, które nie spały przez 30 godzin, miały problemy z odróżnieniem gniewnego i wesołego wyrazu twarzy.

 

Wreszcie, niedobór snu przez wiele dni może drastycznie wpływać na percepcję. Mogą pojawić się halucynacje, czyli widzenie czegoś, czego w rzeczywistości nie ma. Szeroko rozpowszechnione są także złudzenia. Iluzje to błędne interpretacje rzeczywistych rzeczy. Na przykład, wyobraź sobie, że widzisz znak i mylisz go z człowiekiem.

 

Czy spożywanie pokarmów i wody może mieć na to wpływ?

Niedobór snu może wpływać na apetyt i rodzaj posiłków, na które masz ochotę. Według badań niedobór snu wiąże się ze zwiększonym głodem, a także zwiększoną ochotą na posiłki związaną z przybieraniem na wadze. Z drugiej strony, spożywanie pustych kalorii może powodować uczucie zmęczenia.

 

Zdrowe odżywianie może pomóc złagodzić niektóre skutki braku snu, ale tylko do pewnego momentu. Ponieważ Twój organizm oszczędza energię, wybieraj posiłki bogate w chude białko, takie jak orzechy i masło orzechowe, twaróg lub tofu. Unikaj tłustych mięs, takich jak stek i ser. To cię uśpi.

 

Odwodnienie może nasilić skutki utraty snu, takie jak senność i trudności w skupieniu uwagi, dlatego tak ważne jest picie dużej ilości wody.

 

Co zrobić, gdy brak snu staje się chroniczny?

Jeśli nie wysypiasz się regularnie, masz do czynienia z przewlekłym częściowym niedoborem snu. To nie to samo, co zarywanie nocy od czasu do czasu. Jest to również częstsze niż brak jednej lub dwóch nocy snu z rzędu, ponieważ większość osób śpi co najmniej kilka godzin każdej nocy.

 

35 procent Polaków nie przesypia wystarczającej ilości nocy. Przewlekłe częściowe niedobory snu są związane zarówno z krótko-, jak i długoterminowymi zagrożeniami dla zdrowia.

 

Niedobór snu przez krótki okres czasu, np. tydzień, może powodować:

 

  • niepokój
  • nieregularny nastrój senność
  • zapominalstwo
  • trudności w skupieniu uwagi trudności poznawcze trudności w zachowaniu czujności
  • mniejszą wydajność w pracy lub w szkole
  • większe prawdopodobieństwo zachorowania lub uszkodzenia ciała

Na dłuższą metę niewystarczająca ilość snu może upośledzać funkcjonowanie układu odpornościowego i zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia pewnych problemów zdrowotnych. Oto kilka przykładów:

 

  • choroby serca spowodowane zbyt wysokim ciśnieniem krwi
  • Otyłość
  • Cukrzyca typu 2
  • Choroba psychiczna
  • Udar mózgu

Podsumowanie

Nie wiadomo, jak długo ludzie mogą wytrzymać bez snu. Wiadomo jednak, że poważne objawy mogą pojawić się już po 36 godzinach. Obejmują one osłabienie zdolności myślenia, trudności w podejmowaniu decyzji i trudności werbalne.

 

Zarywanie nocy raz na kilka miesięcy raczej nie spowoduje długotrwałych szkód. Jeśli jednak zdarza się to coraz częściej – celowo lub nieumyślnie – należy skontaktować się z lekarzem.

 

Jeśli musisz nie spać, lekarz może doradzić, jak robić to w sposób najbardziej przyjazny dla zdrowia. W innych przypadkach lekarz może dotrzeć do sedna problemu i pomóc wrócić do normalnego trybu życia.

Przewiń do góry